In onzekere (corona)tijden moeten poppodia flexibel en creatief zijn. Een lange adem is noodzakelijk terwijl het incasseringsvermogen op de proef wordt gesteld. Op de social media van alle zalen in Nederland is een enorm aanbod aan alternatieve content te zien, in een tijd dat het verkopen van tickets nauwelijks rendabel is. Hoe doet de Vlaardinger Kroepoekfabriek dit?
Bezuinigingen en onvermijdelijke ontslagen
Wanneer je als popzaal geen (of beperkt) evenementen kunt organiseren, wordt automatisch de bezuinigingsmodus aangenomen. De grootste bron van inkomsten is weggevallen, maar kostenposten zoals huur, salaris en onderhoud lopen gewoon door. Dat je wat minder hoeft te betalen aan energieleveranciers maakt die onkosten niet dekkend. De onvermijdelijke ontslagen in het zalencircuit zijn dan ook al gevallen. Er is wel overheidssteun, maar deze is bij lange na niet genoeg voor veel poppodia.
Podcast: Fabrieksinstellingen
Sinds de oprichting in 2012 staat De Kroepoekfabriek landelijk bekend om haar creativiteit, ook als het gaat om het werken met een kleiner budget dan andere poppodia. De marketing is eigenzinnig, de programmering onorthodox en onvoorspelbaar. Ook in deze tijd weet het kleine team van vaste krachten samen met vrijwilligers en stagiaires het poppodium verrassend te presenteren op haar communicatiekanalen. Zo is er de podcast Fabrieksinstellingen, waarin allerlei onderwerpen uit de geschiedenis van de rock & roll: de-duivel-ligt-altijd-op-de-loer worden besproken.
Samenwerking
Waar men door de coronamaatregelen meer op zichzelf lijkt aangewezen, kiest de Kroepoekfabriek voor verbinding. Een eigenschap die zich al openbaarde toen het poppodium zich van meet af aan mengde in de Vlaardinger samenleving, waarbij het een positief contact met het bedrijfsleven onderhoudt. Locals en de Kroepoekfabriek vormen al jaren een goed huwelijk. In 2020 zocht men meer dan ooit contact met lokale artiesten: "We zijn inmiddels best bedreven geworden in het produceren van professionele video’s, livestreams, podcasts en vlogs!” staat op de website te lezen. Via deze weg blijft het poppodium digitaal actief en hebben artiesten mooi promotiemateriaal.
Evenementen op andere locaties
Dankzij deze sociale en positieve insteek kan de Kroepoekfabriek ook blijven teruggrijpen naar andere locaties zoals de Stadsgehoorzaal, het Stadsstrand en de Tennisbaan. Er wordt straattheater georganiseerd, er zijn coronaproof talkshows en er worden oude beelden van concerten gedeeld. Daarbij ziet de Kroepoekfabriek haar kleine team als voordeel, de lijntjes zijn kort. En in een speciaal statement benadrukt de organisatie nog maar eens dat het veel te danken heeft aan haar vrienden: de Club van 200 sponsors uit de regio, het De Groot Fonds, Fonds Schiedam-Vlaardingen e.o. en de Stichting Jan Anderson en Rita Boon. Intussen is er weer een voorzichtige programmering voor het voorjaar, met shows van sandra-van-nieuwland, De Kraaien en de Amerikaanse punkband Strung Out.