Organisatie Haring- & Bierfeest ontploft

Dr. Ben and Mr. Trooster

Dr. Ben and Mr. Trooster

VLAARDINGEN - Het kwam niet helemaal uit de lucht vallen: het Haring- & Bierfeest kampt met een enorm financieel verlies. Bronnen reppen van een bedrag van circa €60-80.000,00. Dit artikel is dan ook ontstaan naar aanleiding van een horecabedrijf dat vertelde niet door de stichting te zijn betaald. Gewoon, omdat de pot leeg was.

Inmiddels is aan (alle?) deelnemers een financieel voorstel gedaan. Hierin het verzoek om met een fractionele vergoeding (een pleister op de wonde) van de gemaakte kosten akkoord te gaan. Een benadeelde: ‘We komen er redelijk vanaf.’
 
De zaak kwam afgelopen maandag 23 september aan het rollen toen een deelnemer uit de horeca vertelde niet te worden betaald (zoals met organisator Ben Trooster afgesproken, red.) in verband met in overleg gemaakte kosten. Dat vroeg om een belronde. Hieruit bleek dat meerdere deelnemers en misschien wel iedereen naar zijn centen kan fluiten.
 
De Vlaardinger belde en mailde directeur Jacques Mondt, maar die deed kennelijk aan nummerherkenning en nam niet op. Van één deelnemer hoorden we dat hij “zwaar in stress zat” vanwege alle perikelen. Toch blijft het amateuristisch dat je als directeur de telefoon niet opneemt. Ook hier lijkt einde functie redelijk.
 
Vandaag, vrijdag 27 september een reactie van Léanne Selles. In het dagelijkse leven directeur van Museum Vlaardingen. De mail schreef zij namens de Raad van Toezicht en Bestuur van de Stichting Haring- & Bierfeest.
 
Reactie
Allereerst ben ik blij dat je aangeeft dat het Haring- en Bierfeest een genuanceerde uitleg verdient. Het is een echt Vlaardings feest met een lange traditie. Ook dit jaar heeft de SHB zich met vele anderen ingezet om het Haring- en Bierfeest tot een mooi feest voor Vlaardingen te maken. Van de vele enthousiaste reacties van bezoekers begrijpen wij dat we daarin zijn geslaagd. 
 
Tegelijkertijd heeft SHB moeten vaststellen dat ook een aantal zaken, veelal niet voorzienbaar, niet goed is gegaan. We betreuren dat. Hierdoor ziet SHB zich geconfronteerd met een financieel tekort en is onmachtig om aan al haar verplichtingen te voldoen. We zijn op dit moment in overleg met de crediteuren over de ontstane situatie. Ik hoop dat je er begrip voor hebt dat we daarom op dit moment geen financiële gegevens met je zullen delen. We willen het eerst goed afronden met alle direct betrokkenen.
 
Verder heeft SHB inderdaad besloten de samenwerking met de zelfstandige, die op basis van een overeenkomst het feest organiseerde en coördineerde, na dit jaar niet te prolongeren. Ook heeft SHB besloten om zelf in de toekomst geen nieuwe activiteiten rondom dit evenement te gaan ontplooien. We laten het aan Vlaardingen Partners en de Gemeente Vlaardingen om te bepalen of en in welke vorm het Haring- en Bierfeest geprolongeerd zal worden.
 
Ik ga ervan uit dat ik je hiermee voldoende heb geïnformeerd.
 
De feiten
Onlangs kwam De Vlaardinger al met een column (Einde subsidie-evenementen? waarin onder andere de gemakzucht van Ben Trooster naar voren kwam. Zo liet hij alle praktische organisatie zoals aanvragen vergunningen, facilitering, logistiek et cetera over aan Reboot Productions. Dat kwam prima in orde, maar een bedrijf als Reboot rekent voor ieder gewerkt uur een passend tarief. Verder werd alle drank aangebroken waardoor KnaapHoreca groen en geel zag en weigerde deze amorfe hoop terug te nemen. Ook bij het opruimen van het feestterrein - de Westhavenplaats - was Trooster in geen velden of wegen te bekennen. ‘Die is te dronken van alle Bacardi-cola,’ aldus een medewerker.
 
Nu dus is Ben Trooster, over wie in het jonge verleden al meer verhalen gingen met betrekking tot excessief drankgebruik als eindverantwoordelijke tijdens het Haring- en Bierfeest, 'ontslagen' of misschien beter: van zijn functie ontheven. Hij is geen organisator meer. Daarbij was hij (en dat werd tijdens Vlaardingen 750 al pijnlijk duidelijk) laks en in de praktijk kwam zijn goedbetaalde rol erop neer dat hij geen enkele bijdrage leverde, geen afspraak noteerde en zich van geen protocol iets aantrok.
 
Medeorganisator Frank Tomeï verwoordde het indertijd als: “We weten allemaal hoe Ben (Trooster, red.) is. Hij organiseert zwak, maar zit boordevol ideeën. Als Ben zegt dat Max Verstappen naar Vlaardingen komt … nou, dan komt die ook.” Dat is fijn, allemaal. Maar wie geen pen op papier zet heeft geen enkel overzicht en heeft dan ook enig besef van de financiële tussenstand. Met dit gigantisch negatief saldo van circa als triest resultaat.
 
Raad van Toezicht
Maar laten we ons beperken tot het Haring- en Bierfeest. Het kindje van Trooster nadat het origineel (dat in 1973 het levenslicht zag) teloor was gegaan. Léanne Selles schrijft bovenstaande mededeling als lid van de Raad van Toezicht. Maar hoe serieus ben je daar lid van als zulke tegenvallers als een donderslag bij heldere hemel alle feestvreugde te niet doen? Dan heb je niet goed opgelet. Ook bij het functioneren van deze club kun je dus je vraagtekens plaatsen.
 
Binnenkort en als iedereen is kaltgestellt gaat het Haring- & Bierfeest via Vlaardingen Partners en de gemeente Vlaardingen mogelijk over in andere handen. Het historische feest lijkt hiermee van de ondergang gered. Als nu alle deelnemers (en niet enkel de grote schuldeisers) in ieder geval hun “inkoop” vergoed krijgen, dan lijkt niets een vervolg verder in de weg te staan.
 
Aan de deelnemers ligt het niet: die staan klaar voor het Haring- & Bierfeest 2025. Of, zoals een ondernemer zei: “Ik vertel je niet hoeveel schade ik heb. Dat gaat je niets aan. Ik zie het Haring- & Bierfeest als klant. Niet Ben Trooster. Ik doe volgend jaar graag weer mee.”
 
Tips and Tricks
1. Laat alle deelnemers van de Westhavenplaats c.s. als volwas partner delen in de omzet. Heb je een café met terras? Dan mag je daar schenken en tappen. Van de omzet geef je een vooraf afgesproken percentage aan de stichting H&B.
2. Schaf de muntjes af. De meeste bezoekers betalen elektronisch/digitaal.
3. Plaats niet te veel containers en andere “gebouwen” op het feestterrein. Dat beperkt het mogelijk aantal toeschouwers.
4. Hou de vinger van A tot Z aan de pols que logistiek en financiën.
5. Zet alle gemaakte afspraken direct op papier. Zeker ook naar de deelnemende partij. En laat het aankomen op een Trooster die bij twijfel aan deelname (omdat een ondernemer hem niet op zijn woord vertrouwt) zegt: “Je bent toch ondernemer? Dan moet je risico nemen ook.” En vervolgens alle afspraken aan zijn schoen lapt. Ziehier de inmiddels tot het verleden behorende werkwijze van Dr. Ben en Mr. Trooster.

Noot
SHB heeft geen behoefte inhoudelijk te reageren op het artikel, we blijven bij de eerdere reactie die ik je stuurde. Léanne Selles.

Tekst
Peter Joore

Fotografie
Nancy Slegtenhorst

30-09-2024