De Vlaardinger https://devlaardinger.nl/portals/0/afbeeldingen/logo-V.png

Viersporigheid Rotterdam-Schiedam gewaarborgd

Schiedam blijft Intercity-station

Schiedam blijft Intercity-station

SCHIEDAM/VLAARDINGEN - Op het kantoor van de DCMR in Schiedam hebben vanmorgen vertegenwoordigers van het ministerie van Verkeer en Infrastructuur, de Provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag een akkoord bereikt om de komende jaren de vier spoorsverbinding tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum te realiseren. Er was sprake van dat Intercity's in de toekomst niet meer zouden stoppen in Schiedam. Dat gevaar is nu geweken.

door Jan Schrijver en Peter Joore

Station Schiedam Centrum behoudt zijn Intercity status. Dat is niet alleen erg goed nieuws voor de inwoners en bedrijven van Schiedam, maar ook voor alle omliggende gemeenten als Vlaardingen, Maassluis, Nissewaard (Spijkenisse). De inwoners in deze gemeenten zijn veelal op Rotterdam aangewezen bijvoorbeeld voor hun werk, opleiding en medische voorzieningen. 

Er is vanmorgen dus een handtekening gezet die de intentie weergeeft van partijen om Rotterdam - Schiedam voor de trein een vier-sporen-traject te laten zijn. Dat komt praktisch gezien neer op het opnieuw in gebruik nemen van de twee banen die er voor de opgeheven Hoekse lijn liggen tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum. "Noem het ontvlechten", zei wethouder Jeroen Ooijevaar. Daar zijn wel de nodige technische ingrepen en verbeteringen voor nodig, zoals ten aanzien van wissels en veiligheid. De vraag kon niet uitblijven of daarvoor dan ook als leverancier van de beveiligingssoftware gebruikgemaakt gaat worden als van dezelfde leverancier voor het metrotraject Schiedam - Hoek van Holland. Door het niet definitief afgeven van het veiligheidscertificaat voor deze software loopt de oplevering van de metro Hoekse Lijn ernstige vertraging op. Zoals gezegd, de vraag kon niet uitblijven, maar het antwoord bleef dat wel. 

Beoogde oplevering van het 'viersporentraject' Schiedam-Rotterdam vice versa is 2024. De ingeschatte investering zal 20 à 30 miljoen euro zijn. Op de vraag of tijdens de werkzaamheden het reizigerspubliek daar hinder van gaat ondervinden (zoals nu ernstige hinder ten aanzien van de Hoekse Lijn), was het antwoord, dat dit niet uit te sluiten is. 

In de toekomst zal ook het traject van Schiedam - Delft vice versa vierspoors moeten worden. Het feit dat dit traject tweespoors is, heeft tot op heden in de weg gestaan voor het aanleggen van het ooit beoogde NS-station Schiedam Noord. De aanwezigen konden nog geen antwoord geven of dit station Schiedam Noord (derde foto onder) in de toekomstige situatie gepland is. Ook voor inwoners van Vlaardingen Holy zou dit een aantrekkelijk opstappunt kunnen zijn.


Foto boven: v.l.n.r.  Plv. directeur, directie Openbaar Vervoer en Spoor Jeroen van Bergenhenegouwen (als plaatsvervanger van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Verkeer en Infrastructuur), gedeputeerde van de Provincie Zuid-Holland Floor Vermeulen, wethouder Jeroen Ooijevaar en Marc Rosier, wethouder Zoetermeer, namens de Metropoolregio Rotterdam Den Haag

 

2 commentaar(en) op artikel "Schiedam blijft Intercity-station"

Schiedam is een Intercity "light"station, alleen de Intercity van en naar Vlissingen stopt er, Voor Breda, Tilburg.;s Hertogenbosch en verder moet je toch echt naar Rotterdam CS.....

Door: Peter Roovers Op:

Dus wat die vier mannen nu te vieren hebben is mij een raadsel. Misschien wordt de metro HvH-Schiedam doorgetrokken naar Rotterdam Centraal, maar dat maak ik uit het bericht niet op.....

Door: Peter Roovers Op:

Laat een reactie achter

Naam:
E-mailadres:
Reactie:
Reactie toevoegen

Meest gelezen: