Liesveldviaduct van stratencircuit tot woontorenwijk?

Omwonenden en winkeliers niet gekend in transformatie

VLAARDINGEN – Het interview met Bart Bikkers met betrekking tot het Liesveldviaduct in het AD onlangs heeft meer directbetrokkenenstof doen opwaaien dan de Zomerjurken van auteur Oek de Jong in 1979. De wethouder schetst hierin een tweede leven voor deze circa 70-jaar oude verhoogde doorgang die in zijn optiek moet veranderen in een modaal Madurodam Manhattan aan de Maas.

Liesveldviaduct van stratencircuit tot woontorenwijk?

Ook raadsleden zijn verbaasd. Dit omdat ook zij de stap van de wethouder zien als een te grote sprong voorwaarts waarin zij, de 35 opdrachtgevers van de wethouder, niet zijn gekend. Het stadsbestuur,’ aldus een raadslid, ‘opereert zonder overleg en praat voor zijn beurt. Een luchtballon waarin misschien wel moet worden geprikt.'

Daarom wat vragen van De Vlaardinger die om een antwoord schreeuwen. Zeker wat direct betrokkenen betreft. Die zien hun woongenot op voorhand dalen; net als de prijs van hun woning. ‘En waar we straks de auto moeten parkeren is al helemaal schimmig,’ fulmineert een bewoner. De antwoorden zijn van Bart Bikkers visa zijn favoriete orgaan: de afdeling Communicatie.

Noot
De cursieve toevoegingen onder gemeentelijke antwoorden vormen een blauwdruk van meningen die met name door omwonenden en enkele politici richting De Vlaardinger zijn geventileerd. Plus een enkele poltieke herinnering van De Vlaardinger. Het staat de gemeente vrij hierop alsnog te reageren.

Omwonenden en winkeliers zijn laaiend, want waarom zijn zij in deze 'plannen' niet gekend?
In het kader van de totstandkoming van een ontwikkelvisie voor de Binnenstad is op 25 november 2023 een participatie-evenement georganiseerd op het Liesveldviaduct, waar een tijdelijk park was gecreëerd. We hebben tijdens dit evenement omwonenden en winkeliers uitgenodigd en gevraagd om hun mening over een eventueel stadspark en naar hun droom voor de binnenstad. Tijdens dat evenement zijn 120 reacties verzameld. Hiervan waren 14 reacties kritisch en 106 reacties positief. De meeste positieve reacties en wensen betroffen het toevoegen van veel groen en speelruimte en de meeste zorgen betroffen de bereikbaarheid, in het bijzonder voor de woningen, winkels en het OV. Dat de omwonenden en winkeliers hier niet in gekend zijn, herkennen wij dus niet. Daarentegen kunnen wij ons voorstellen dat niet iedereen zich even goed geïnformeerd en gehoord voelt. Daarom worden er later dit jaar en ook volgend jaar nog verschillende informatie- en participatiebijeenkomsten georganiseerd.

Tijdens deze informele rondvraag ontbrak, zo valt te lezen, de vraag wat of omwonenden en winkeliers zouden vinden van circa 800 nieuwe woningen op plekken waar nu parkeerplaatsen zijn. Waar wil de gemeente naar toe met die auto’s? Zoveel nieuwe woningen brengen ook nog eens circa 1400-1500 nieuwe auto’s met zich mee die een plekje moeten vinden.

Saillant detail: enige jaren terug dienden bewoners van de bloemenbuurt een petitie in met betrekking tot plaatsing van een ondergrondse afvalcontainer die in hun optiek op een andere dan door de gemeente aangewezen plek beter zou passen. Een toenmalig raadslid zei dat een kleine 100 meningen van bewoners geen gewicht in de schaal legden. Dit bedroeg echter circa 100% van alle direct belanghebbenden. Nu gaat om 120 meningen op ruim 72.000 inwoners en krijgt Bart Bikkers al visioenen van een metropool op hoogte.

'Honderden nieuwe woningen'. Waar komen die en wat gebeurt er met het Liesveld zoals we dit nu kennenDe Liesveldgarage, het Liesveldviaduct en ook locaties rondom het viaduct zijn kansrijke locaties voor woningbouwontwikkeling. Door onder meer het toevoegen van honderden woningen en het realiseren van een opgetild stadspark denken wij de levendigheid en leefbaarheid in de Binnenstad sterk te verbeteren. Woningbouw en verbetering van de kwaliteit van de buitenruimte, o.a. door het toevoegen van groen, is nodig om de binnenstad een verdere impuls te geven.

Honderden woningen op een postzegel? En wat te denken van de fundering? Die is daar totaal niet op berekend. Conclusie: alles tot in de grond afbreken en opnieuw beginnen. Daar zullen omwonenden en winkeliers (die dan enige jaren geen winkel zullen hebben) niet blij mee zijn. Los nog van de jarenlange bouwoverlast qua geluid en logistiek.

Wie en wat zijn/gaan over dat ontwikkelfonds en waar komt dat geld vandaan?
Het geld dat wordt gereserveerd in een ontwikkelfonds voor de Binnenstad komt uit de Algemene Reserve van de gemeente Vlaardingen. Doordat we een overschot hebben in de Algemene Reserve kunnen we dit geld hiervoor reserveren. Dit voorstel van het college is opgenomen in de begroting 2025 waar de gemeenteraad in november over spreekt.

Tot op heden is de raad niet inhoudelijk gekend in dit streven.

Met 10 miljoen bouw je geen honderden woningen. Waar komt de rest van het geld vandaan?
Vastgoedeigenaren en private financiers zijn bereid om flink te investeren in de stad en om huur- en koopwoningen te ontwikkelen in de Binnenstad van Vlaardingen. Hierover is de gemeente met verschillende eigenaren en ontwikkelaars in gesprek. De gemeente zelf ontwikkelt en bouwt geen woningen en hoeft daar dus ook geen geld voor opzij te zetten.

Flink investeren? Dit mogelijke project vraagt enige honderden miljoenen en Vlaardingen is momenteel niet de meest geziene stad in Nederland.

Bart Bikkers heeft het over 'onomkeerbare stappen'. Hoe kan hij dit stellen als zowel omwonenden en winkeliers hier niet in zijn gekend? En ook binnen de politiek heerst er de nodige scepsis m.b.t. de gang van zaken.
Met het door de raad vastgestelde coalitieakkoord heeft het college opdracht gekregen om samen met ontwikkelaars een ambitieus plan te maken voor de binnenstad, waarbij tevens een radicale omvorming van het Liesveldviaduct is meegegeven. Daarbij is tevens aangegeven dat dit een groengebied moet worden. Op verschillende momenten is de gemeenteraad tijdens werkbezoeken bijgepraat over de stand van zaken. Hierbij was een groot aantal raadsleden van verschillende fracties aanwezig. De gemeenteraad beseft dat er flinke investeringen nodig zijn in de Binnenstad om deze weer leefbaar en levendig te krijgen. Uiteraard volgen zij de ontwikkelingen kritisch, waarbij ook heel duidelijk de belangen van de omwonenden en winkeliers worden behartigd. Zoals reeds eerder aangeven zijn omwonenden en winkeliers hier vorig jaar in gekend, maar ongetwijfeld zijn niet alle omwonenden en winkeliers goed op de hoogte van de plannen en hebben zij nog niet allemaal hun zorgen kunnen uiten. Wij beseffen ons heel goed dat een goede informatievoorziening en verdere participatie onontbeerlijk is. Wij zijn momenteel bezig met de voorbereiding op een eerste grote informatie- en participatiebijeenkomst in november van dit jaar, waarna er nog verschillende zullen volgen. Definitieve besluitvorming in de gemeenteraad vindt daarna plaats.

Van een omvorming van het Liesveld is al jarenlang sprake. Maar zonder woningen en puur gericht op het fenomeen stadspark met ruimte voor toeleveranciers.

Als de belangrijke verkeersader het Liesveld wordt afgesloten, wat doet dit met het verkeer en haar bewegingen? Is hier onderzoek naar gedaan? Zo ja, kunnen jullie een kopie van dit onderzoek toezenden? Zo nee, waarom niet? Betrokkenen nemen geen genoegen met zogeheten (excusez le mot) nattevingerwerk.
Als het Liesveldviaduct wordt afgesloten voor doorgaand verkeer, zal het doorgaande verkeer omgeleid moeten worden over andere routes. Het onderzoek hiernaar is nog gaande. Hieruit zal duidelijk worden wat voor concrete gevolgen dit heeft en welke (infrastructurele) maatregelen eventueel noodzakelijk zijn om een goede doorstroming en de verkeersveiligheid te waarborgen. Voordat er een verkeersbesluit wordt genomen en onomkeerbare stappen worden gezet, zal dit uiteraard allemaal goed uitgezocht en publiek toegankelijk moeten zijn.

Andere routes (Lees: één) is in grote lijnen en van west naar oost via de Korte Hoogstraat. Die is smal en absoluut niet geschikt om meer verkeer te laten doorstromen dan nu het geval.

Op dit moment schijnt circa 70% van door de raad aan het college opgelegde 'werkzaamheden' nog niet te zijn uitgevoerd. Komt dit plan boven- of onderop deze stapel 'nog te doen'?
Wij beseffen ons heel goed dat we met elkaar nog een hoop werk te doen hebben. Een gebiedsontwikkeling als deze duurt normaal gesproken 10-20 jaar om helemaal te doorlopen en af te ronden, maar we hebben de ambitie om belangrijke volgende stappen en besluiten komend jaar te nemen. Het stadsprogramma Nieuwe Binnenstad is een belangrijk onderdeel van het coalitieakkoord en is binnen de gemeente een programma met prioriteit.

Als dit project doorgang gaat vinden, wat gebeurt er dan met alle afspraken die nog altijd uitvoering wachten? Is daar dan nog geld voor?

Het college pint zich vast op grote investeringen, maar vergeet noodzakelijke dingen als regulier onderhoud van bv. groen, straten, et cetera.
U stelt geen vraag, maar neemt een stelling in waar wij graag op willen reageren. Dat wij als gemeente regulier onderhoud zouden vergeten uit te voeren, herkennen wij ons totaal niet in. Binnen de gemeente zijn verschillende teams verantwoordelijk voor onderhoud van het groen, de bestrating en de overige onderdelen van de openbare ruimte. Afgelopen jaar is het onderhoudsregime in de Binnenstad aangescherpt om deze schoon te houden. Daarnaast zijn samen met het stadsprogramma Nieuwe Binnenstad en programma Groen Vlaardingen het afgelopen jaar verschillende projecten uitgevoerd om de aantrekkelijkheid van openbare ruimte in de binnenstad te verbeteren en de verblijfsduur te verlengen. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld de nieuwe groenvoorzieningen en zitbankjes in de Binnenstad, het podium op het Veerplein (de Stip), het opnieuw bestraten van een deel van Hoogstraat (op dit moment gaande) en de street-art kunstwerken die her en der in de Binnenstad zijn toegevoegd. Ook komend jaar zullen we hierin blijven investeren. Zo zullen prullenbakken, paaltjes en fietsnietjes vervangen worden, nieuwe kunstwerken worden toegevoegd en zullen we een begin maken met het vervangen van de bestrating in de Liesveldpassages.

Het klopt dat her en der werkzaamheden plaatsvinden die er soms op gericht lijken het straatbeeld te transformeren naar “acceptabel”. Ergo: het merendeel van het stratenplan is nog altijd van een holderdebolder gehalte en een gevaar voor wie slecht ter been is.

Tekst
Peter Joore

Fotografie
Gemeente Vlaardingen

01-10-2024