Stadsbelangen Vlaardingen (SBV) pleit vóór

Aanleg van rotonde op Holysingel

Aanleg van rotonde op Holysingel

Adequate en efficiënte oplossing bij incidenten in de wijk achter de Loper zoals brand, waarbij de wijk slechts via één weg wordt ontsloten en de noodzaak van snelheidsbeperkende maatregelen i.v.m. o.a. aanrijding op de Holysingel waarbij recent een dodelijk ongeval heeft plaatsgevonden. (zie probleem1en 2 plus oplossing).

Probleem 1
De Holysingel is een belangrijke verkeersader van en naar Vlaardingen-Holy. Het betreft een tweebaansweg met 4 rijstroken tussen de op- en afritten van de A20 en de Churchillsingel waarin 3 kruisingen met verkeerslichten zijn, te weten de op/afrit A20, kruising Willem de Zwijgerlaan/Dillenburgsingel en de Frederik Hendriklaan. Bij de Churchillsingel bevindt zich een rotonde.

Tussen de Willem de Zwijgerlaan/Dillenburgsingel en de Frederik Hendriklaan wordt al regelmatig te hard gereden, maar het langere deel tussen de Frederik Hendriklaan/Churchillsingel en vice versa nodigt kennelijk nog meer uit om eens extra het gaspedaal in te drukken. Dit deel wordt echter ook gekruist door een trambaan en een voetgangers/fietsersoversteekplaats. Bij laatstgenoemde is het in 2022 dramatisch misgegaan. Hier heeft een aanrijding tussen een motorrijder en een kruisende scooter een dodelijk slachtoffer opgeleverd.

De hoge snelheden die bereikt worden op dit deel van de Holysingel zijn de omwonenden al jaren een doorn in het hoog. Al veel langer wordt er dringend verzocht om maatregelen en uiteraard is dit, na het dodelijk ongeval, alleen maar toegenomen.

De Gemeenteraad heeft in 2023 besloten de verkeersdeelnemers af te schrikken door tijdelijk flitspalen te plaatsen. Tevens moest een gedeeltelijke wegversmalling de snelheid doen afnemen. SBV is van mening dat deze maatregelen onvoldoende structureel resultaat opleveren. Onderzoek zal dit inmiddels ongetwijfeld hebben aangetoond. SBV hoopt overigens dat het verloop is gemonitord.

Probleem 2
De woonwijk die omsloten is door Churchillsingel, Holysingel, Frederik Hendriklaan en winkelcentrum De Loper heeft uitsluitend de Anna van Saksenweg als ontsluiting. In deze wijk bevinden zich bijna 800 woningen.

De winkels van De Loper trekken dagelijks honderden (misschien wel duizenden) bezoekers, waarvan een groot deel met de auto komt. Op piekmomenten is het vaak enorm lastig, zo niet bijna onmogelijk, om vlot de wijk via Anna van Saksenweg naar de Frederik Hendriklaan te verlaten.

In de afgelopen jaren hebben een paar incidenten plaatsgevonden die bedreigend waren voor zowel omwonenden als bezoekers van het winkelcentrum. Tot twee keer toe betrof het een brand bij bedrijven op de Anna van Saksenweg, let wel de enige ontsluitingsweg van de wijk.

Oplossing
SBV pleit ervoor om het gehele deel tussen kruising Frederik Hendriklaan en Churchillsingel in beide richtingen terug te brengen naar 1 rijstrook, waarbij de twee ‘vervallen’ banen uitsluitend toegankelijk zijn voor openbaar vervoer en hulpdiensten.

Tevens stelt SBV voor om op de Holysingel, ter hoogte van Drieën-Huysen Zuid, een rotonde aan te leggen zodat 2 langdurige problemen in 1 keer kunnen worden opgelost.

Deze rotonde bevindt zich dan tussen de kruising Holysingel/Frederik Hendriklaan en de verkeerslichten van de voetgangers/ fietsersoversteekplaats. Het gevolg is dat het een remmende werking heeft op het verkeer.

Door aan de rotonde een nieuwe weg aan te sluiten die de Louise de Colignylaan met de Holysingel verbindt, ontstaat er een tweede ontsluitingsweg zodat er een extra vluchtroute is bij calamiteiten en waardoor de verkeersdruk op de Anna van Saksenweg afneemt.

Op de nieuw aan te leggen weg (2x 1 rijstrook) dient een maximum snelheid van 30 km per uur te gelden zodat de overlast voor de bewoners van de aanpalende flat en Louise de Colignylaan 68 en 70 minimaal zijn.

Overigens ligt de nieuwe weg op ruime afstand van deze flat. Op deze grasstrook dienen een paar bomen verplaatst te worden, in de middenberm van de Holysingel kunnen de meeste bomen in de rotonde blijven staan.

Het initiatief is van èn uitgewerkt door steunraadsleden Bob van Rutten en Jorn van de Bie. Zij zullen het initiatiefvoorstel in de inmiddels aangevraagde Commissiebehandeling (met verzoek z.s.m. na zomerreces in te roosteren) beschikbaar zijn voor toelichting en beantwoorden van vragen.

Bij die behandeling in de Commissie, waarbij div. portefeuillehouders uitgenodigd worden, zal o.a. ook het benodigde budget aan de orde komen t.b.v. de aanleg van de gewenste rotonde.

Uiteindelijke besluitvorming zal plaatsvinden in november a.s. bij de behandeling van de Meerjarenbegroting 2024.

03-08-2023