Aantal bedrijven vreest parkeeroverlast

Zestig nieuwe units met drie kantoorpanden elk

Zestig nieuwe units met drie kantoorpanden elk

VLAARDINGEN - Stadgenoot Norman van der Windt is bezig met de ontwikkeling van zestig units in de Produktiestraat. De gemeente heeft dit plan gehonoreerd met een vergunning. Een aantal buurbedrijven is achtereenvolgens blij, boos en ongerust.

Blij zijn ze dat industriewijk VOP wordt opgewaardeerd, boos dat ze hiervan niet op voorhand van in kennis zijn gesteld en ongerust omdat niet alleen parkeeroverlast en een toenemende mate van verkeersonveiligheid er enige vraagtekens staan bij de drie boven de units geplande etages. ‘Die laten zich uitstekend lenen voor bewoning,’ aldus een zakelijke buurman. ‘Want: wat moet bijvoorbeeld een timmerman of loodgieter naast opslagruimte annex werkplaats met liefst drie etages kantoorruimte?’

Een ondernemer: ‘Er was niets bekend dat dit project eraan zat te komen. Niemand heeft het ergens gelezen. Dat is misschien onze eigen schuld. Maar niet alle bedrijven worden door Vlaardingers gerund.
   De straat waaraan de units komen is doodlopend. Je kunt er amper keren. Zeker vrachtwagencombinaties. Tel daarbij op nog de vele pakketdiensten en je snapt mijn angst op overlast en onveilige situaties die kunnen ontstaan. Het project mag en moet misschien wel doorgaan, maar enig overleg met betrekking tot die details zou fijn zijn.’

Omgevingsvergunning
De omgevingsvergunning voor dit project is eind december 2023 ingediend en op 4 januari 2024 gepubliceerd door de gemeente. Op 17 september 2024 is door de gemeente toestemming verleend.

Tot op heden is er één bezwaarschrift binnen gekomen omtrent het parkeren. Maar met drie parkeerplaatsen per unit voldoet het aan de parkeernorm en valt dit binnen het bestemmingsplan. Kortom: voldoende mogelijkheden om het project in te zien.

Het project 
Ontwikkeling Produktiestraat 2 e.o.
Er komen 60 hoge, smalle units van elk 6.9 meter breed en circa 180 m2 grondoppervlak. Ieder met 3 parkeerplaatsen. Voor de overheaddeur is ruimte voor 2 auto’s. Bij vol gebruik komen er 180 auto’s die moeten geparkeerd. ‘Dat geeft extra parkeerdruk,’ aldus de ondernemer. ‘Maar dat is nog niet alles, want als je je overheaddeur vrij wil houden om te laden en te lossen vallen die plekken weg. Gevolg: nog meer auto’s langs de openbare weg.

Er zijn 2 parkeerplaatsen voor de overheaddeur berekend. Auto drie moet op straat. De nieuw te bouwen units komen op het terreinwaar voorheen Indupak en Leen Bakker zetelden, op de hoek van de Nettenboeterstraat en de Produktiestraat. De twee bovenste etages (kantoren) krijgen helemaal geen parkeerplaatsen. Gevolg: nog meer parkeerdruk. 

‘We vragen ons af waarom deze parkeertoets is goedgekeurd. In de wijk zelf komen geen extra parkeerplaatsen ter compensatie. Na dit artikel zullen er vast meer ondernemers zijn die bezwaar willen maken bij de gemeente.’

Ondernemersvereniging Groot Vettenoord zegt desgevraagd blij te zijn met de nieuwbouw en ziet het als een upgrade van de industriewijk. Bezwaren hebben zij niet: ‘Wij richten ons meer op algehele veiligheid.’

Particulier parkeerbeheer?
Dat vanuit de tegenoverliggende woonwijk de Vettenoordse Polder, vanwege ook daar heersende parkeerproblematiek ’s avonds automobilisten de Van Beethovensingel oversteken om in de industriewijk hun auto te stallen, is ook op het stadhuis bekend. Volgens een insider ontlokte dit wethouder Bart Bikkers tot de uitspraak: ‘Dat is een mooie gelegenheid om ook daar betaald parkeren in te voeren.’

We hebben Norman van der Windt om zijn visie te geven. Na een afspraak te hebben gemaakt en weer te hebben afgezegd is die sinds een tweetal weken onbereikbaar.

Tekst
Peter Joore

Bijschrift illustraties
Boven: plattegrond nieuwe situatie
Onder: schuin van boven zijaanzicht


241206 Leen Bakker Norman vd Windt

06-12-2024