365 Woningzoekenden Scheurkalender 2025

'Wooncrisis gaat niet om woningen, maar om mensenlevens'

'Wooncrisis gaat niet om woningen, maar om mensenlevens'

VLAARDINGEN - De wooncrisis gaat niet om woningen, maar om mensenlevens. In de regio Rotterdam zijn ruim 100.000 actief woningzoekenden. 365 van hen krijgen een gezicht in de ‘365 Woningzoekenden Scheurkalender 2025’.

Op donderdag 12 november nam wethouder Ivana Somers (van Bouwen en Wonen) deze kalender in ontvangst uit handen van woningzoekende Mandy in Vlaardingen, in bijzijn van Barbara van Steen, directeur Wonen & Vastgoed van Waterweg Wonen, en directeur-bestuurder Mark van de Velde van Samenwerking.

De kalender is onderdeel van een campagne van de regionale woningcorporaties en Maaskoepel. Het is een dringende oproep aan beslissingsmakers bij overheden om actie te ondernemen om de wooncrisis op te lossen.

De gezichten achter de wooncrisis
De Woningzoekenden Scheurkalender is meer dan een kalender; het geeft een indringend beeld van de mensen die worden getroffen door de wooncrisis. Elke pagina toont een ander gezicht en een noodkreet van mensen die dagelijks worstelen met de gevolgen van de wooncrisis. Mandy, woningzoekende in Vlaardingen, bevestigde dat met haar eigen, persoonlijke verhaal. Met alle persoonlijke verhalen laat de kalender zien dat de wooncrisis niet alleen om woningen draait, maar om mensenlevens die hierdoor worden uitgesteld.

Gewoon Wonen
De kalender is onderdeel van het initiatief ‘Gewoon Wonen’, een initiatief van woningcorporaties in de regio Rotterdam en de lokale koepelorganisatie Maaskoepel. Dit initiatief vraagt al jaren aandacht voor de schrijnende gevolgen van het woningtekort. De scheurkalender roept de overheid op tot intensievere samenwerking met woningcorporaties en andere betrokkenen om de crisis aan te pakken.

Een blijvende boodschap
De kalender zal breed worden verspreid, met een speciale focus op beleidsmakers en besluitvormers bij (lokale) overheden. Daarnaast worden de verhalen en gezichten gedeeld in een bredere campagne op onder meer social media. Het is bedoeld als blijvend symbool van de urgentie van het probleem en als herinnering aan de duizenden mensen die dagelijks te maken hebben met hetzelfde leed als de 365 woningzoekenden in deze kalender.

Meer informatie over de campagne en de persoonlijke verhalen zijn te vinden op:  https://gewoonwonen.nu/laatjezien

Bron foto Waterweg Wonen

13-12-2024