Bij het vormgeven van een kersverse winkel of nagelnieuw horeca-etablissement wordt meestal van binnenuit begonnen. Dat is niet altijd even slim. De buitenkant genereert namelijk de eerste aandacht van potentiële klanten dan wel gasten. Hoe pak je de gevel op professionele wijze aan, zodat de uitstraling bijzonder en vooral uitnodigend wordt?
Markiezen voor een klassieke look
Zoek even op de termen markiezen zonwering en zie hoeveel voordelen je scoort met deze klassieke zonwering. Ze worden op maat gemaakt in combinatie met houten of metalen mechanieken. De kleur bepaal je zelf. Denk er eens aan hoe jouw onderneming een ijkpunt wordt aan een plein of in een straat: 'dat pand met die mooie markiezen'. Een eyecatcher dus, in welke omgeving dan ook. Denk maar eens aan de markiezen die het pand van het café Cheers in de gelijknamige iconische sitcom sieren.
Sfeervolle zonwering: authentiek en gezellig
Of je nu een boetiek, lunchroom of hobbywinkel runt, deze traditionele vorm van zonwering doet wat met de uitstraling én de sfeer in het pand. Je reguleert zelf de lichtinval en houdt 's zomers dus de hitte grotendeels buiten. Een mooie bijkomstigheid is dat iedereen kan zien dat je bedrijf geopend is - aan de neergelaten markiezen. De termen die in je opkomen zijn 'gezellig' en 'authentiek' en dat is precies waar je naar zoekt bij een aantrekkelijke winkel of horecazaak.
Ruimte onder de markiezen
Onder de markiezen stal je de nodige koopwaar of een klein terras uit. Daar creëer je geborgenheid voor je gasten. Bij slecht weer staat alles en iedereen droog - behalve qua drankjes dan - en op warme dagen is er voldoende schaduw. Je betrekt als het ware je stoep bij je zaak. De meeste gemeentes doen hier niet moeilijk over, omdat jouw gevel inclusief markiezen een mooiere uitstraling geeft aan het straatbeeld. Maar kijk voor de zekerheid even wat de regels zijn. De doorstroom van het verkeer mag bijvoorbeeld niet gehinderd worden.
En de verdere vormgeving dan?
Het ligt aan het soort zaak en de vormgeving van de gevel hoe je het geheel verder aankleedt. Een etalage is meegenomen voor de detailhandel, waar grote vensters met daarachter gezellig gedekte tafels weer van pas komen voor horecagelegenheden. De ramen beschrijf je niet met witte stiften, zoals je bij veel pop-upwinkels ziet. Dat ziet er een beetje amateuristisch uit. Kies voor professioneel vormgegeven stickerletters. Je maakt de uitnodigende gevel af met sfeerverlichting en wat beplanting. De kunst is om het allemaal zó in te richten dat een bordje met de tekst 'open' overbodig is.