VLAARDINGEN/MAASSLUIS - Op 5 februari ondertekenden wethouder Sjoerd Kuiper van de gemeente Maassluis en Hans Kox, directeur-bestuurder van Waterweg Wonen een intentieovereenkomst voor de gebiedsontwikkeling Station West. Hiermee spraken gemeente en Waterweg Wonen af samen de mogelijkheden voor sociale woningbouw op deze locatie verder te onderzoeken. Met de ondertekening van de intentieovereenkomst is een eerste stap gezet naar de komst van Waterweg Wonen als nieuwe maatschappelijke partner in Maassluis.
De Vlaardinger stelde naar aanleiding van bovenstaand bericht enige vragen aan Waterweg Wonen. Hieronder de vragen en de beantwoording:
Hans Kox zegt: ‘De woningnood in onze regio is hoog. Et cetera.’ Gezien het feit in Vlaardingen de situatie niet anders is, vragen mensen zich af: “Waarom gebeurt die aanpak niet hier?”
Reactie Waterweg Wonen
‘Ook in Vlaardingen zijn we in gesprek met de gemeente over ontwikkelplannen en -kansen. Wij hebben het geld en de mensen om (extra) aan de slag te gaan. Zo werken we op diverse locaties in de stad aan plannen om nieuwe woningen toe te voegen. Bijvoorbeeld in de buurt MUWI in Babberspolder en de Zuidbuurt in de Westwijk. We renoveren of slopen woningen die in slechte staat zijn en combineren dit met nieuwbouw. Hierdoor ontstaat een mix van sociale huurwoningen en andere woningen.’
Vlaardingen laat de laatste jaren vrijwel alleen woningen bouwen in het duurdere koopsegment. Hierdoor blijft de bouw van goedkopere huurwoningen serieus achter. Dit kan te maken hebben met het feit dat Vlaardingen kwalitatief achteruit holt en om te voorkomen dat de stad het afvoerputje van de Waterweg wordt dus duurdere woningen. Klopt dit of liggen hier andere zaken aan ten grondslag?
Waterweg Wonen
‘In 2021 werd de Woonvisie Vlaardingen vastgesteld. https://www.waterwegwonen.nl/over-waterweg-wonen/nieuws/woonvisie-vlaardingen-2021-2030/. Daarin vertaalt de gemeente haar ambitie om te groeien. In de nieuwbouw wordt 50% gebouwd in het duurdere koopsegment. De andere helft bestaat uit een gemengd programma van betaalbare en middeldure woningen. En dat laatste is het aandeel van de corporaties.
In het Hoofdlijnenakkoord dat vorige week bekend werd, staat overigens dat van alle nieuwbouw een derde betaalbaar moet zijn voor de middeninkomens.
We zien wel dat het lastig is om geschikte locaties te vinden om de ambitie uit de woonvisie waar te kunnen maken. Dit heeft tot gevolg dat we minder snel kunnen bouwen dan we willen. Ook hierin biedt het Hoofdlijnenakkoord hoop: er moet meer betaalbare grond beschikbaar komen voor wonen. En voor onbebouwde grond met een woonfunctie wordt een belasting ingevoerd.’
Het moet Waterweg Wonen bevreemden dat binnen Vlaardingen de rem op de bouwsnelheid gaat. Dit druist in tegen de indertijd door toenmalig wethouder Hans Versluijs geïnitieerde bouwplannen (ActiePlan Wonen): op naar de 80.000 inwoners in 2030[FS1] . Of liggen ook hier andere oorzaken op de loer?
Reactie Gemeente Vlaardingen
‘Dit klopt niet. Dit komt niet uit Actieplan Wonen, maar uit de recente Woonvisie van Ivana Somers.
In deze laatste Woonvisie zijn de kaders juist zo opgesteld om per wijk maatwerk te leveren om zo de wijk in balans te brengen, om een goede mix woningtypen, prijssegmenten, voor bepaalde doelgroepen te maken. Daarmee is het voor iedereen prettig wonen. Dit zijn uitkomsten uit het participatietraject van de Toekomstvisie van de wethouder.
Actieplan Wonen was erop gericht om met name de goedkope slechte voorraad huurwoningen te slopen en daarvoor dure grondgebonden koopwoningen terug te bouwen. Dat zie je ook in de huidige bouw die nu uitgevoerd wordt, maar uit die tijd is gestart.’
Waterweg Wonen
‘De ambities voor gemeente Vlaardingen liggen vast in de Woonvisie 2021-2030. De Woonvisie vervangt het actieplan Wonen. In de Woonvisie staat dat er tot 2030 ongeveer 4.500 woningen worden gebouwd in Vlaardingen. Dit is een ambitieus aantal. We hebben niet de indruk dat de gemeente hierin wil remmen. Ook de gemeente wil juist zo snel mogelijk nieuwbouw realiseren. We zien wel dat dit niet altijd lukt om verschillende redenen. Voor het aandeel dat de corporaties willen realiseren zijn we doorlopend met de gemeente in gesprek om de belemmeringen (met name extra bouwgrond, lange procedures, beschikbaarheid van mensen en financiën) zo snel mogelijk op te lossen.’
Is er voldoende bouwgrond in Vlaardingen om enigszins aan de bouwvraag te voldoen? Hoeveel m2/ha is beschikbaar voor woningbouw? Kunnen jullie aan aantal grote(ere) percelen benoemen?
Waterweg Wonen
‘De ambitie in de woonvisie is gelegd op de realisatie van 4.500 woningen. Dat gaat natuurlijk gefaseerd. Op dit moment werken wij plannen uit in de buurten waar we al woningen hebben, zoals bijvoorbeeld MUWI in de Babberspolder en de Zuidbuurt in de Westwijk. In de plannen voegen we extra woningen toe. De gemeente beslist welke locaties een woonbestemming krijgen in de toekomst[FS2] .’
Gemeente Vlaardingen
‘Bij de actualisering is ook Stationsgebied Westwijk als ontwikkellocatie opgenomen.’
Het is al jarenlang bekend dat Waterweg Wonen financieel goed bij kas zit. Waarom worden jullie niet vaker bij de wethouders Ivana Somers en Bart Bikkers aan de overlegtafel geroepen?
Waterweg Wonen
‘We zijn continu met elkaar in gesprek om de ambitie in de woonvisie te realiseren.’
Denkt Waterweg Wonen dat er in Vlaardingen ooit een gezond evenwicht kan ontstaan tussen het aantal inwoners en die van beschikbare woningen?
Waterweg Wonen
‘Net als in de rest van het land is de opgave op dit moment heel groot en zien we dat de bouwambitie van De Jonge niet gerealiseerd wordt. Het bijbouwen heeft een lange doorlooptijd. We doen dat natuurlijk niet alleen, maar samen met partners zoals de gemeente, ontwikkelaars en aannemers. Door onze scope te verbreden naar een meer regionale woningmarkt, hopen we op meerdere plekken tegelijk te kunnen bijdragen aan de woningopgave, waardoor we het tempo hopelijk kunnen verhogen.
In zijn algemeenheid zijn er veel invloeden op het evenwicht van inwoners en woningen: de vergrijzing, migratie, aantrekkelijkheid en woningaanbod van de regio enzovoorts. Daarop participeren we door vooruit te kijken samen met onze partners, maar we hebben daarop beperkt invloed.’
Als Vlaardingen inderdaad 80.000 inwoners heeft, hoe groot moet de woningvoorraad dan zijn?
Waterweg Wonen
‘Wij hebben geen inzicht in gezinssamenstellingen of grootte van huishoudens. Daarover zou de gemeente wellicht iets kunnen zeggen.’
Hoeveel woningen/voordeuren telt Vlaardingen momenteel?
Waterweg Wonen
‘Die informatie heeft de gemeente wellicht. Waterweg Wonen heeft zo’n 11.000 woningen.’
Gemeente Vlaardingen
‘Even uit het hoofd denken we dat we op bijna 37.000 woningen zitten.’
Is het bijvoorbeeld noodzaak dat bijvoorbeeld voetbal- en/of andere sportclubs fuseren (Denk aan: DVO’32 en Deltasport/CION) om (extra) bouwgrond te creëren?
Waterweg Wonen
‘Dat is een vraag voor de gemeente.’
Gemeente Vlaardingen
‘De gemeente dwingt geen fusies af. Mocht het terrein vrijkomen, dan wordt bekeken wat het beste past op deze locatie.’
Hoe groot is jullie inbreng aan de Rivierenzone?
Waterweg Wonen
‘Wij hebben de mensen en de financiële middelen om meer te bouwen dan we nu doen/voorbereiden. Ook in de Rivierzone willen we graag extra woningen realiseren. Ook hierover zijn we in gesprek met de gemeente.’
Is bouwen aan beide zijden van de Zuidbuurt tot aan Maassluis een serieuze optie?
Waterweg Wonen
‘Ook dat is een vraag voor de gemeente.’
Gemeente Vlaardingen
‘Nee, want de gemeenteraad heeft al besloten dat daar de windmolens een plek moeten krijgen. Ook het tracé van de Blankenburgtunnel …
Het gaat om recreatief groen. De raad heeft besloten dat we moeten bouwen binnen de bebouwde kom. Dit biedt geen kansen/mogelijkheden.’
Valt het nog te verkopen dat in de “Groene Long” de Broekpolder niet wordt gebouwd? En richten jullie je ook al voorzichtig op bijvoorbeeld Maasland en Schiedam?
Waterweg Wonen
‘Het is aan de gemeente om die afweging te maken.
Momenteel richten wij ons op Vlaardingen en Maassluis. We ervaren in Maassluis een slagvaardige manier van samenwerken en een constructief overleg met de gemeente en corporaties. Hierdoor hopen we snel inzicht te hebben in de haalbaarheid van bijbouwen van sociale huurwoningen en woningen voor middeninkomens. Het exacte programma is onderdeel van de verkenning met de gemeente. Wettelijk gezien zouden we ook in andere gemeenten actief kunnen zijn. We sluiten dit niet op voorhand uit. De overheid doet beroep op de solidariteit van de sector: laat corporaties elkaar helpen om woningen bij te bouwen in de regio.’
Is het, om aan de 80.000-inwonerwens te kunnen voldoen, noodzaak om minder grondgebonden woningen te bouwen? Zo ja, wat is dan het alternatief en waar?
Waterweg Wonen
‘Waar we ons, samen met de gemeente, op richten is een gedifferentieerd woningaanbod per buurt en wijk. Daarmee bedoelen we dat op dat schaalniveau verschillende soorten woningen willen kunnen bieden. Daarmee bieden we dus voor verschillende doelgroepen en huishoudens plek in de wijk. Per ontwikkelplek onderzoeken we dat.’
Voelen jullie je in de steek gelaten door dit college als het om ontwikkeling van woningen gaat?
Waterweg Wonen
‘We zijn continu in gesprek met de gemeente over het ontwikkelen van woningen. Zoals gezegd: het bouwen van nieuwe woningen is een proces wat we met onze partners doen. Het is een complex proces met een lange doorlooptijd. We voelen de maatschappelijke verantwoordelijkheid voor het vergroten van de voorraad van betaalbare woningen. Daarom zetten we ons, met onze partners, vol in om de woonvisie te realiseren.’
Wat moet er veranderen in de overlegstructuur met de gemeente?
Waterweg Wonen
‘Ik weet niet zo goed waar de aanname vandaan komt dát er iets moet veranderen.’
Tekst en vragen
Peter Joore
Fotobijschrift
Wethouder Sjoerd Kuiper van de gemeente Maassluis en Hans Kox, directeur-bestuurder van Waterweg Wonen ondertekenen