WarmtelinQ werkt warmtetransportleidingen in de grond in Vlaardingen

WarmtelinQ werkt warmtetransportleidingen in de grond in Vlaardingen

VLAARDINGEN - WarmtelinQ boort en graaft de komende tijd in Vlaardingen twee warmtetransportleidingen de grond in. Vanuit een werkterrein in het Fortunapark boort WarmtelinQ eerst de leidingen onder de rijksweg A20 door en daarna onder de kruising van de Marathonweg met de Floris de Vijfdelaan.

Het stuk tussen de A20 en de Floris de Vijfdelaan gaat open met een open ontgraving: een sleuf in de grond voor een tweede leiding. De werkzaamheden in het Fortunapark zijn op maandag 20 januari van start gegaan en duren volgens planning tot het najaar van 2025.

In opdracht van WarmtelinQ werkt aannemer Hanab tussen januari 2025 en eind 2027 in Vlaardingen. In die periode worden de warmtetransportleidingen in fases tussen de Lepelaarsingel in Vlaardingen en het industrieterrein op Vondelingenplaat aangelegd. WarmtelinQ boort de leidingen in die periode onder andere onder de Nieuwe Maas door. De werkzaamheden vanuit het Fortunapark maken daar onderdeel van uit. Hanab legt twee leidingen naast elkaar aan onder de grond: een aanvoer- en een retourleiding. Die leidingen komen onder andere langs de Marathonweg. Een deel van de leidingen wordt geboord en een deel wordt aangelegd in een open ontgraving.

Energietransitieproject
Nederland wil in 2050 klimaatneutraal zijn. WarmtelinQ, een energietransitieproject van Gasunie, draagt hieraan bij door een warmtetransportnetwerk aan te leggen in Zuid-Holland. Via de leidingen van WarmtelinQ wordt warmte vanuit de Rotterdamse haven getransporteerd naar Vlaardingen, Den Haag en Leiden om daar woningen en gebouwen duurzaam te verwarmen. WarmtelinQ en Hanab leggen het stuk tussen de A20 en de Floris de Vijfdelaan aan met een open ontgraving.

Bij dat soort werk maakt de aannemer een sleuf in de grond. Om ervoor te zorgen dat de sleuf niet instort, komen er damwanden in de grond. Dat zijn stalen planken die samen een bouwkuip vormen, waarbinnen de grond wordt afgegraven. In deze sleuf komen vervolgens de leidingen, waarna de sleuf weer dicht gaat en de straat hersteld wordt. Tot slot moeten de leidingen aansluiten op de twee geboorde stukken. Om dit goed en veilig te kunnen doen, maakt de aannemer ook hier een bouwkuip met behulp van damwanden.

Drukke verkeersknooppunten Boringen beperken overlast voor de omgeving. Aan het begin en het einde van een boring bevinden zich zogenaamde 'boorkuipen' waarin wordt gewerkt. Op het tussenliggende deel merkt de omgeving nagenoeg niets van de werkzaamheden. Daardoor hoeven drukke verkeersknooppunten of wegen, zoals de A20, niet afgesloten te worden voor verkeer. Mensen die willen weten hoe de werkzaamheden van WarmtelinQ en Hanab in Vlaardingen verlopen, kunnen de gratis BouwApp volgen. Zoek na het downloaden van deze app via de appstore/playstore op ‘WarmtelinQ Vondelingenplaat-Vlaardingen’. Ook kunt u kijken op www.warmtelinq.nl/vlaardingen.

Tekst en fotografie
WarmtelinQ

21-01-2025