VR-game helpt bij het gesprek met jongeren over wapenbezit

VR-game helpt bij het gesprek met jongeren over wapenbezit

VLAARDINGEN - In Nederland neemt het wapenbezit onder jongeren toe. In het hele land is deze trend te zien. Zo ook in Vlaardingen. Om die reden startte de gemeente Vlaardingen samen met politie en jongerenwerk Minters in 2023 een campagne tegen wapenbezit.

‘Draag nooit een wapen; want wapenbezit kent alleen verliezers’. Dat is de hoofdboodschap van de campagne waarbij de samenwerkingspartners inzetten op preventie en bewustwording. Onlangs startten de partners met voorlichting aan de hand van een VR-game.

Sinds de aftrap van de campagne op het Groen van Prinstererlyceum, kwam de campagne op diverse manieren voorbij. Op social media, op driehoeksborden op straat, de campagneslogan Draag nooit een wapen gespoten in graffitivorm op de schoolpleinen en tijdens de Veiligheidsdag in oktober waarbij jongerenwerk Minters en de politie aan de hand van gevonden messen met inwoners spraken. De jongerenwerkers gaan los daarvan regelmatig in gesprek met jongeren over wapenbezit. 

Jongerenadviesraad dacht mee over de invulling van de campagne
Maar daar bleef het niet bij. Ook de jongerenadviesraad, bestaande uit een groep van zo’n 20 jongeren van verschillende Vlaardingse middelbare scholen, kwam tweemaal samen om ideeën voor de invulling van de campagne te presenteren. Zij weten immers het best wat zou kunnen werken voor hun leeftijdsgenoten. De waardevolle input werd gebruikt om invulling te geven aan de jaarplanning voor 2024. Wat eruit sprong was dat de jongeren graag voorlichting wilden in de vorm van een spel. En zo geschiedde…

Met de VR-game een stap in de interactieve, digitale ervaringswereld
Vandaag waren de jongerenwerkers en de politie op de plek waar het allemaal begon, het Groen van Prinstererlyceum. Leerlingen uit de brugklas kregen de VR-bril op en stapten daarmee in een interactieve, digitale ervaringswereld waarin hun keuzes een directe invloed hadden op de gebeurtenissen in de game. De rest keek mee op het scherm en hielp meebeslissen over de diverse dilemma’s om situaties niet te laten escaleren. Het gevolg was bewustwording van de eigen verantwoordelijkheid en ondervinden dat er altijd ruimte is om bijvoorbeeld hulp te vragen. Na het spelen van het spel spraken de jongerenwerkers en wijkagent met de leerlingen over wapenbezit en de consequenties van het dragen van een wapen. 

Minters gaat samen met de politie in 2024 en in 2025 de verschillende scholen in Vlaardingen af om de VR-game te spelen. De jongerenwerkers nemen hiervoor contact op met de schooldirecteuren.

Behoefte om te praten?
Jongeren die in een lastige situatie zitten, zich onveilig voelen of behoefte hebben om met iemand te praten naar aanleiding van deze campagne kunnen terecht op www.vlaardingen.nl/wapenbezit. Ook ouders die denken dat hun kind mogelijk een wapen bij zich draagt en advies willen, kunnen hier terecht.

Tekst en fotografie
Gemeente Vlaardingen

Fotobijschrift
Leerlingen brugklas Groen van Prinsterercollege moeten (virtueel) keuze maken

28-03-2024