VLAARDINGEN/MAASSLUIS/ROZENBURG - De meeste mensen kennen de beelden vast niet meer. Dat Neil Armstrong als eerste voet op de maan zette weten ze nog wel. En dat Henk Terlingen daar in zwart-wit legendarisch verslag van deed, is ook niemand ontgaan.
Maar dat op 15 juli 1975 een koppeling plaatsvond tussen de Sojoez 19 en de Apollo 18, waarbij de Sovjet-Russische kosmonaut/commandant Aleksej Leonov en Amerikaans astronaut/commandant Thomas Stafford elkaar (toen nog wel) blij lachend op 225 kilometer boven de aarde in de armen vielen en een bakje koffie genoten in elkaars ruimteveer, behoort niet langer tot het algemeen nationaal geheugen.
Enigszins vergelijkbaar maar meer Down to Earth was de ontmoeting die zaterdag 23 november halverwege de 945 meter lange Blankenburgtunnel plaatsvond toen de eerste Rozenburger een Vlaardinger en een Maassluizer de hand schudde halverwege de Nieuwe Waterweg. Eronder welteverstaan en op zo’n 30 meter diepte. Blij dat de langverwachte verbinding eindelijk tot stand is gekomen en dat de tunneldelen of caissons naadloos aan elkaar zijn vastgemaakt.
In vroeger tijden was het altijd maar afwachten of de ene kant de andere wist te bereiken. Dat men halverwege berg of rivier de andere ploeg trof en niet langs elkaar heen gegraven was omdat ingenieurs op een gezellige vrijdagmiddag, met de fles op tafel, de laatste berekeningen controleerden. In dit digitale tijdperk is die kans gelukkig nihil. Drinken op de zaak is vandaag de dag verboden en hoogopgeleide ingenieurs worden continue bijgestaan door ervaren vaklui.
Na dit regionaal historisch “dieptepunt” stroomde het publiek van beide kanten toe. Iemand zei: ‘Hij loopt lekker, die tunnel Prima asfalt en mooi afgewerkt. Als ‘ie net zo rijdt zal ik er veel gebruik van maken.’
Een eigenaar van een transportbedrijf deelde desgevraagd mee dat de kosten van de onderdoorgang van €9,13 hem te duur was. ‘Wij blijven gewoon de Benelux tunnel gebruiken,’ sprak hij kort en gedecideerd.
De nieuwe noord-zuidverbinding is uitgevoerd met inachtneming van alle normen en de jongste besluiten zoals die zijn vastgesteld en vastgelegd in de Europese Tunnelwet van 2004. In Nederland is die wet twee jaar later omgezet in een nationale tunnelwetgeving, die strenger is dan de Europese.
Denk hierbij aan veiligheid (brand). Er zijn vluchtwegen aangelegd en de juiste veiligheidssystemen aangebracht. In combinatie met regelmatig onderhoud, behoren de Nederlandse tunnels tot de veiligste van Europa. Wegverkeersleiders houden de tunnels 24 uur per dag en 7 dagen per week vanuit Rhoon in de gaten en vanuit de verkeerstoren in Rozenburg mocht Rhoon onverhoopt uitvallen.
Tekst
Peter Joore
Fotografie
Gert Struijs | Peter Joore
Fotobijschriften van boven naar onder
1. England, oh England?
2. Idem. Maar dan bij de spoortunnel
3. spoortunnel op afstand
4. eindstation Vlaardingen. Reizigers richting Schelvispekelenclave afslaan
5. Blankenburgtunnel? Nee, Maasdeltatunnel!
6. waarschuwing ANWB: zuid of oost?
7. Rijkswaterstaat, BAAK en de pers bijeen
8. Dichte tunnel? Open dag!