In de week dat de Hollandse Nieuwe aan land komt, presenteert Museum Vlaardingen, in samenwerking met de Stichting Metamorphose, Vlaardingse Nieuwe, een tentoonstelling van nieuwe kunstenaars die in Vlaardingen werkzaam zijn of kunstenaars die de afgelopen jaren nog weinig aandacht hebben gekregen. Dit jaar is werk te zien van Kevin Langedijk, Lex te Loo, Katia Solodka en Conrad van Tiggelen. Het maaksel van de kunstenaar is een tegenstelling tot de wereld en is daarmee een prettige verstoring van het bestaande. Dat maakt kunst een bron voor innovatie.
In deze tweede serie Vlaardingse Nieuwe laat ‘Action-Artist’ Lex te Loo je kennismaken met een wereld vol beloftes. Zijn werk glanst, schittert, verfrist, beschermt en vernieuwt. Conrad van Tiggelen benadrukt door middel van de schoonheid van het afval de zwarte kant van onze samenleving, maar doet dat niet minder glanzend en schitterend. In het werk van Kevin Langedijk spelen de beloftes van euforie maar ook de twijfel aan beloftevolle symbolen een rol. Met het werk van Katia Solodka belanden we uiteindelijk in paradijselijke tuinen. Maar, zoals u weet, schuilt in dat soort tuinen altijd een adder(tje) onder het gras.
Over de kunstenaars
Lex te Loo (1989)
Lex te Loo schildert met standaard potten verf figuren op installaties gemaakt van producten van de Action. Hij mengt niet zijn eigen verf, maar koopt bij de Gamma of de Praxis in de uitverkoop verf die niemand wil. Antislipmatten, keukensponsjes, toiletborstels of staafmixers worden in ritmes samengevoegd. Soms kunnen ze draaien, trillen of gaan open en dicht, en zo wil Lex een ware Action schilder worden.
Kevin Langedijk (1982)
Deugden en ondeugden zijn in het christendom verbonden met goede werken en zonden. Ze vormen een dankbaar onderwerp voor de schilderkunst. Ze delen de wereld in tweeën. Alsof elke deugd alleen goede kanten kent en elke ondeugd alleen slechte.
Katia Solodka (1988)
Katia Solodka wil niet de werkelijkheid uitbeelden, maar een eigen wereld creëren, vol bloemen, denkbeeldige magische tuinen en vol liefde voor haar prachtige geboorteland Oekraïne.
Conrad van Tiggelen (1964)
Circulariteit is het leidmotief van Conrad van Tiggelen. In afval ziet hij functionele schoonheid. Van Tiggelen vraagt vrienden uit verschillende landen om gedurende een week hun plastic afval te verzamelen. Met dit plastic afval maakt hij een abstracte kaart van de thuisstad van de verzamelaar.
De tentoonstelling is mogelijk gemaakt door Gemeente Vlaardingen, Stichting Fonds Schiedam Vlaardingen en Stichting De Groot Fonds.
Vlaardingse Nieuwe. Het land van Belofte: 24 juni t/m 20 augustus 2023, Museum Vlaardingen.