Vlaardingen: stoere, groene stad met een rijke historie die nu vernieuwt, mooier wordt en weer verbindt met de rivier. Waar hard wordt gewerkt en bewoners betrokken zijn en graag iets voor elkaar betekenen. Waar ondernemers innoveren, investeren en goed georganiseerd samenwerken. Waar MBO-studenten terecht kunnen in het innovatieve onderwijs .... Vlaardingen: The only way is up.
Het citymarketingplan Vlaardingen, met als kernwaarden stoer, samen, open, vernieuwen en doen is vastgesteld. Burgemeester Bert Wijbenga overhandigde op 21 maart in Museum Vlaardingen de eerste subsidiebeschikking voor de uitvoering van citymarketing aan Stichting Vlaardingen Partners. Een belangrijke stap voor de stad Vlaardingen waarmee zij zich op de kaart gaat zetten als een prettige woonstad met een historische binnenstad, een zeer interessant en gevarieerd bedrijfsleven en als innovatieve (MBO-)opleidingsstad.
Vlaardingen mag gezien worden
Vlaardingen heeft veel ambities, pareltjes en potentie. Maar kent tegelijkertijd ook zeker de nodige problematiek. Laten we daar eerlijk over zijn. Dit jaar is een prachtig jubileumjaar waarin de stad 750 jaar stadsrechten viert. Vlaardingen verdient het om dit moois te laten zien, uit te lichten en er beter van te worden, te groeien, in aanzien en aandacht.
Dit plan biedt duidelijkheid aan ondernemers, organisaties, bewoners, ambtenaren, bestuur¬ders welke koers wordt ingezet om samen aan imagoverbetering te werken.
Na zorgvuldig onderzoek wordt het merk Vlaardingen de komende jaren consequent en positief uitgedragen. Onder andere de identiteit als haringstad gaat de trots van de bewoners en ondernemers versterken. Stichting Vlaardingen Partners wordt als organisatie verantwoordelijk voor de uitvoering van de citymarketing. Daarnaast wordt het plan gefinancierd door het bedrijfsleven en gemeente samen.
Stad wil sterker imago
Wijbenga is binnen het college van B&W verantwoordelijk voor citymarketing. Wijbenga: “Van de gemeenteraad kreeg ik bij mijn aanstelling een belangrijke opdracht: het imago van Vlaardingen versterken. Met de uitvoering van dit citymarketingplan heb ik er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken. Veel bewoners hebben bij het maken van de Toekomstvisie voor Vlaardingen meegedacht hoe Vlaardingen zich zou moeten gaan ontwikkelen. Dat geeft richting aan onze citymarketing, waardoor we nu kunnen laten zien dat Vlaardingen een fijne groene woonstad is met veel nieuwbouw, goede voorzieningen, leuke evenementen, prachtige opleidingsmogelijkheden en een interessante binnenstad met een rijke historie.”
Initiatief vanuit het bedrijfsleven
Ondernemersfonds Vlaardingen, Stichting Vlaardingen Partners, Detailhandelsplatform Vlaardingen en IKV Ondernemend Vlaardingen hebben de gemeente gevraagd bij te dragen aan citymarketing om het imago van Vlaardingen te versterken en te verbeteren. Dit initiatief kwam samen met de opdracht van de raad aan de burgemeester en heeft geleid tot een gedragen plan met meerjarige financiering. De gemeenteraad heeft in de gemeentebegroting voor de periode 2023-2026 geld gereserveerd om het initiatief vanuit ondernemend Vlaardingen mee te financieren en de uitvoering mogelijk te maken. Zo worden er ook investeringen gedaan voor de lange termijn in zaken als website, stadsstijl en, merkopbouw. Citymarketing vergt consequente inzet en het kan enige tijd duren voordat imagoverbetering zichtbaar is. De intentie is dan ook de samenwerking op lange termijn voort te zetten.
Noot
Het fenomeen Citymarketing is indertijd door ex-burgemeester Tjerk Bruinsma in het 'leven' geroepen ter vervanging van de bekende VVV. In alle jaren, nu ruim een decennium, zou dit de tweede keer zijn dat er iets mee gebeurt? De eerste maal was een farce met een slapende verkenner. En nu?
De kreten zijn klaar, tijd voor actie?