Dinsdag 3 mei werd, na een half jaartje "dokken", het zuidelijk tunneldeel van de Blankenburgtunnel door de uit Zeebrugge afkomstige slepers VB Cheetah en de VB Tiger uit Dok 7 van Damen Verolme Botlek naar Kade 3 (de werkhaven) gesleept. Hiermee komt een eind aan het belangrijkste deel van de prima verlopen samenwerking tussen tunnelbouwer BAAK en het Dok- en Scheepsbouwgeesteskind van Cornelis Verolme.
BAAK is een consortium van Ballast Nedam, DEME Group en Macquerie. Samen ontwerpen en realiseren zij, in opdracht van Rijkswaterstaat, de Blankenburgverbinding (A24) tussen Maassluis/Vlaardingen en Rozenburg. Beoogt doel van de tunnel is een betrouwbaarder verkeersnet waarbij regio Rotterdam beter bereikbaar wordt. Dit moet uiteindelijk resulteren in een economische groei van zowel de Rotterdamse Haven als Greenport Westland.
Na een kort openingswoord van Damen Verolme-directeur Peter Altena. Hij roemde de ook voor hem bijzondere samenwerking waarbij de maritieme wereld nauw betrokken raakte aan het civiele broertje. Als rechtgeaard Rotterdammer weet Altena niet beter of overal in en rond de Koningin aan de Maas staan bouwkranen en hij was blij er een paar exemplaren aan te hebben toevoegen.
Augustus 2021 startte de samenwerking. Vanaf dat moment was Dok 7 exclusief werkdomein van BAAK c.s. Na het leggen van een speciale werkvloer verrezen daar uiteindelijk het noordelijk- en het zuidelijk tunneldeel. Het noordelijke deel is gisteren reeds versleept naar Kade 3. Dat slepen geschiedde overigens onder verkeerstechnische auspiciën van de RPA 2 en de RPA 11 van de Rotterdamse Havendienst. De drijvende verkeersagent die de overige scheepvaart op afstand houdt.
Voor de cijferaars onder de lezers: het noordelijk tunneldeel meet 205 meter en is zo’n 57.000 ton zwaar. Het zuidelijk deel is 185 meter lang en weegt circa 50.000 ton. Beide delen zijn circa 40 meter breed en 8 meter hoog.
In de lente van 2023 zullen de tunneldelen worden afgezonken. Op dat moment wordt de Nieuwe Waterweg voor een etmaal verboden terrein voor alle overige scheepvaartverkeer. Dat afzinken, waarbij de tunneldelen onder een ponton worden “gehangen”, zal gebeuren in een technisch hoogwaardige samenwerking. Met behulp van DPS: zeker en te hopen geen acroniem van Damage Per Second, maar van het Dynamisch Positioneringssysteem waarbij automatisch positie wordt gehouden met behulp van eigen schroeven of roerpropellers en GPS.
Eenmaal afgezonken worden de twee tunneldelen aan elkaar gekoppeld met een systeem waarbij rubber afdichtingen zorgen voor een groot zuignapjeseffect. Daarna is het ruim baan voor de “interieurbouwers”. Die zorgen voor alarm- en overige verkeerssystemen, elektriciteit, asfalt, belijning, etc.
Bij Damen Verolme bereiden ze zich nu weer voor op waar het Dok- en Scheepsbouwbedrijf groot in is geworden: het repareren van schepen. Vanaf 14 mei staan er twee Griekse containerschepen in de agenda die in het dan door BAAK weer leeg opgeleverde Dok 7 onderhoud technisch zullen worden vertroeteld.
Tekst & Fotografie
Peter Joore