Blozo investeert duurzaam in samen … groeien!

RVS, ijzer en aluminium op maat

RVS, ijzer en aluminium op maat

Ontnemen systemen het morele zicht op de werkelijkheid? Is ordening de bliksemafleider van de mens als vleesgeworden robot? Die boodschap is aan Blozo gelukkig niet besteed.

Je kunt nostalgisch om de hete brij blijven heen draaien of je gaat met je tijd mee. Blozo koos voor het laatste. Daar kwam geen kaasschaaf aan te pas. Er is sprake van een gerichtere controle over de processen. Hierdoor kunnen risico’s steeds beter worden beheerst. Dat dit gepaard gaat met kostenreductie en kostenbeheersing, vanwege een gestaag groeiende marge door verminderde voorraad, is een belangrijk punt.

Voor alle duidelijkheid: bij Blozo verzorgen ze zowel staal, RVS (tot 10 mm) als aluminium plaatwerk in alle soorten, vormen en maten. Ze bijten zich als een terriër vast in behoeftes en zorgen voor slimme oplossingen. Alles met de kleinst mogelijke voorraad inclusief een logisch, overzichtelijk systeem, korte levertijden en een explosief gezakt ziekteverzuim.

Er zijn verschillende manieren om door economische of virale crises te komen. Dat begint met een goede prijs/kwaliteitverhouding en eindigt met het implementeren van winstgevende en mensvriendelijke systemen. Of, zoals de site van Blozo meldt: “Niet de machines maken het verschil, maar de mensen.”

Metaalwarenfabriek Blozo lag in 1962 in haar Rotterdamse ijzeren wiegje om via de Vlaardingse Marconistraat 11 aan de George Stephensonweg terecht te komen. Strategie & Innovatie adviseur Michael Röder nam De Vlaardinger tijdens een boeiend anderhalf uur bij de gedesinfecteerde hand en gaf niet enkel een mond-gekapt gezicht aan het huidige succes; de formule, maar bovenal de mensen die de machine laten draaien.

Vroeger bestond het klantenbestand uit keukenboeren en het vervaardigen van bierbladen voor de horeca. Vanuit die disciplines is Blozo gegroeid. Werd er voorheen (semi)handmatig geknipt, gezet, draad getapt, schroefgaten verdrukt en gelast; nu zijn CNC-bank, ponsmachine, kantbanken en een kantrobot alsmede het lasapparaat onvermoeibare aanvulling op kundige personeelsleden. Het klantenbestand is uitgebreid met bedrijven uit de klimaatbeheersingstechniek, landbouwmachines, automobielindustrie, machine- en tankbouw en scheepvaart; van kale plaat tot maatproduct … alles in hoog tempo en dito kwaliteit.

Nieuwe koers
Michael Röder c.s. staan momenteel midden in een nieuwe productiefase, die begin december is ingezet. In het kort: voorraden behoren zo goed als tot de verleden tijd en werkbrieven zijn duidelijk gecodeerd middels doorschuivende “dagkleuren”. Op die manier is in alle stadia, van voorbereiding tot aan kant-en-klaar product, voor iedereen duidelijk hoe de stand van zaken is.

Het personeel is opgedeeld in specifieke werkgroepen; ieder vast team produceert en is verantwoordelijk voor reguliere klanten binnen afgesproken tijden. Per team een is vaste opzet van werkvoorbereider/tekenaar tot aan uitvoering is iedere arbeidsdiscipline met persoonlijke, specifieke eigenschappen aanwezig.
   Machines die 24/7 voorraad stampen, manschappen die overspannen hollen … het is allemaal verleden tijd. Veel overleg en dito papierwerk? Daar is weinig tot niets van over. Hierbij worden organisatorisch korte lijnen gehanteerd en tijdverlies geminimaliseerd.
   Het systeem gaat schuil achter de naam Quick Response Manufacturing (QRM). In de praktijk is het traject van binnenkomst opdracht tot en met uitlevering goederen teruggebracht van zo’n 6 weken tot 1-1,5 week.
   Implementatie van de QRM-theorie nam in eerste aanleg circa een jaar in beslag en leidt niet alleen tot snellere productie, maar ook tot een “opgeruimder” werkplaats. Vanwege kortere doorlooptijden van circa 1-1,5 week staat het werk minder lang te “wachten”. Een order wordt, met andere woorden, bijna niet “losgelaten”.
   Daar blijft het niet bij, want er is continu aandacht en oog voor verdere verbetering en verfijning. Dat laatste omdat voorraden tot het minimum zijn beperkt. Het idee om op termijn te moeten verhuizen naar een groter pand is nu ook van de baan.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemer
In 2016 kreeg Blozo van Stroomopwaarts-directeur Desirée Curfs de MVO-Award uitgereikt. Belangrijkste reden hiervoor: duurzaam werken waarbij de mens centraal staat. Noem het investeren in de kok in plaats van allerhande dure keukenapparatuur.
   Deze organisatieverandering is ingezet om de mensen beter vanuit hun kracht in te kunnen zetten. Dit betekent extra profijt voor de klant: hogere kwaliteit en grotere kans op slimme (Lees: geld besparende) oplossingen.
   Onlangs vrijgekomen opslagruimten zijn inmiddels omgebouwd tot een viertal clubgebouwen. Vandaaruit kunnen de werkteams, sportief gekenmerkt met een sprekende naam uit het American Football, geheel zichzelf zijn en 100% zorg dragen voor snelle productie en een hoogwaardig product.

Rest de vraag of het personeel op deze manier niet van collega’s uit andere teams vervreemd, maar Michael Röder kennende is dit probleem ook al ondervangen.

Nog meer toekomst
Blozo richt zich er continue op een almaar betrouwbaarder partner/leverancier te worden van klanten. Er wordt geïnvesteerd in duurzame relaties voor de langere termijn. Door de transitie naar werkteams worden klanten meer-en-meer ontzorgd. Klanten willen nu eenmaal een order plaatsen en dat die keurig en op tijd wordt afgeleverd. Risico’s moeten worden uitgesloten, levertijden gerespecteerd en de prijs-/kwaliteitverhouding passend.

Bedrijfsinformatie
Metaalwarenfabriek Blozo
George Stephensonweg 23
3133 KJ Vlaardingen

Telefoon: 010-316 11 23
E-mail: m.roder@blozo.nl
Website: www.blozo.nl/

afbeelding
afbeelding
afbeelding
afbeelding
afbeelding
afbeelding

16-08-2021