Parkeren in de binnenstad is een terugkerend probleem en van een groeiende ergernis. Met iedere extra woning wordt de parkeernorm verder geweld aangedaan en onder druk gezet. Niet op venstertijden zijn de avond en het weekeinde, wanneer de meeste bewoners thuis zijn, die van het rustend blik een schier eindeloze sliert gekleurd metaal.
De voormalige Juliana van Stolbergschool aan de Groen van Prinstererstraat 19, haaks op of in de as van de Patrimoniumdwarsstraat, staat al sinds 2016 op de nominatie haar klaslokalen om te vormen tot appartementen. Ontwikkelaar René Hersbach van HDP Real Estate maakt er echter om diverse redenen geen haast mee het langzaam vervallende schoolgebouw om te toveren tot woongelegenheid.
De bewoners zien het met lede ogen aan. Nu al enige jaren is het voorpleintje omgordt met stalen bouwhekken. Alleen omdat er een paar vierkante meter stoeptegels losligt. Hersbach vertelde jaren terug al dat tot driemaal toe de aannemer, welke hij had verzocht een offerte te maken, nog tijdens het calculeren failliet ging. Dat voorspelt weinig goeds.
In de voormalige school komen acht appartementen. Te weten een klaslokaal met een vide. Elk goed voor circa 70 m2. Rond 2016 is een lokale sloper even bezig geweest wat timmerwerk voor friezen weg te halen. Daarna stokte het project.
De laatste berichten luiden dat Hersbach juni dit jaar de gereedschapskist uit het vet zou halen en van een heuse start sprake zou zijn. Hij heeft nog een kleine week de theorie om te zetten in praktijk.
Omwonenden zien de nieuwe inwoners met plezier en belangstelling tegemoet. Ergo: er is ook angst. Die angst is gebaseerd op de toename van het aantal auto’s dat de nieuwe buren met zich meebrengt. In het Programma van Eisen bij de verkoop staan acht appartementen in de praktijk gelijk aan het bezit van 8 auto’s (*). Die moeten stuk voor stuk ’s avonds en in het weekeinde geparkeerd … en die ruimte is er niet. Dat levert op voorhand problemen op.
Volgens de gemeente Vlaardingen, bij monde van wethouder Ivana Somers, is er rekening gehouden met de parkeernorm: ‘Volgens onze onderzoeken is er binnen een straal van 300 meter parkeergelegenheid.’ De huidige bewoners weten beter. Niet zelden moet degene die op werkdagen als laatste thuiskomt of het ongeluk heeft in het weekeinde met gevulde boodschappentassen huiswaarts te keren tot ruim een half uur zoeken naar een vrije plek.
Iemand suggereerde dat de nieuwe bewoners de heilige koe dan maar met de kont naar het nieuw te realiseren appartementencomplex moeten parkeren. Achter het trottoir. Net als in Amsterdam bij de parkeergarage tegenover het Concertgebouw waar automobilisten 24/7 de voorzichtige strijd aangaan met wandelaar en fietser. ‘Deze oplossing is nooit aan de orde geweest bij de verkoop van het pand in 2016, dus is onmogelijk om nu nog af te dwingen.’ Daarnaast lijkt het Ivana Somers ook geen wenselijke oplossing: ‘Achteruit inparkeren over de stoep heen lijkt mij gevaarlijk in een drukke woonwijk.’
Negatief voor omwonenden is dat de bezwaarperiode gepasseerd station is. HDP mag bouwen volgens de vergunning. Dat daar wellicht onvoldoende rekening is gehouden met de verhoogde parkeerdruk heet een klein komisch ongemak. Misschien dat nieuwelingen via HDP en de gemeente een Parkeren met Kortingkaart kunnen krijgen voor de garage aan de Gedempte Biersloot. Dat kregen de bewoners van de Marisbuurt immers ook.
(*) Dit strookt overigens niet met de ter plekke geldende parkeernorm. Die varieert van 1,4 tot 1,7 per woning afhankelijk van de woningprijs.
Data Juliana van Stolberghof
Het pand staat geruime tijd leeg. Huidige staat: slecht. Op 3 september 2013 onttrokken aan onderwijshuisvesting en afgestoten bezit gemeente Vlaardingen. Pand moet behouden, is beeldbepalend en staat op de nominatie om te worden aangewezen als gemeentelijk monument.
School is van architectuur- en cultuurhistorisch belang. Bezit bijzondere 18e en 19e -eeuwse gevels met siermetselwerk. Noordzijde met voetbalcourt die waardevol is voor de jeugd. Nieuwe functie school mag geen belemmering vormen voor de jeugd annex trapveldje. Achtergevel school mag niet worden geopend.
Gevel achterzijde voorzien muurschildering ‘De Morgenwandeling’ van Marjon Hoogendijk. Verplaatsen geen optie.
Was eerste grotere school temidden van arbeiderswoningen. Plein aan voorzijde gehandhaafd. Bomen naaste omgeving zijn van waarde en zullen geen nadelige effecten ondervinden van verbouwing.
Functie: woningbouw. Horeca en detailhandel uitgesloten. Deze passen beter in het centrumgebied en niet in een woninggebied als deze.
Parkeernorm vastgesteld in gemeentelijke parkeernota. Omgeving is Middengebied. Hiervoor gelden de normen: 1,7 (duur), 1,6 (midden) en 1,4 (goedkoop).
In het Stedenbouwkundig Programma van Eisen staat dat uiteindelijk de parkeerbalans moet worden opgemaakt. Hieruit zal blijken of aanvullende maatregelen nodig zijn. Een buurman: ‘Ja, dus!’ Volgens de gemeente is er echter sprake van voldoende restcapaciteit en kan worden afgeweken van parkeren op eigen terrein.
Noot
(*) Naar het schijnt komt er eindelijk beweging bij het inerte HDP Real Estate. Volgens een makelaarsadvertentie is bouw aanstaande: “Coming soon!” beweert men. Omwonenden weten inmiddels beter. Het zou goed zijn als de gemeente i.c. wethouder Ivana Somers nog even een praktische blik werpt op de parkeergelegenheid alvorens de ombouw een aanvang neemt. Voorkomen is beter dan vóórkomen en genezen!
En wie betaalt de hekhuur: gemeente of HDP! Alles bijeen meer dan een ton?
Tekst & Fotografie
Peter Joore