In het boek 'Ontbranden' van Walter Dornstedt is hoofdpersoon Guus Mahler in Amerika een succesvol ontwerper van computergames. Voor het eerst in lange tijd keert hij terug in Spijkenisse om het ouderlijk huis leeg te ruimen. Tien jaar na zijn vader is nu ook zijn moeder overleden. Hij leert in die paar dagen in zijn geboortestad niet alleen zijn geografische 'wieg met groeistuipen' maar ook zichzelf beter kennen. Alle herinneringen aan zijn jeugd komen haarscherp terug.
Hoofdpersoon Guus Mahler is in Amerika een succesvol ontwerper van computergames. Voor het eerst in tien jaar keert hij terug in Spijkenisse om het ouderlijk huis leeg te ruimen. Nadat eerst zijn vader is overleden volgt tien jaar later zijn moeder. Hij leert in een paar dagen niet alleen zijn geografische “wieg met groeistuipen” maar ook zichzelf beter kennen.
Guus Mahler heeft als kind, maar ook als puber, een schier ontembaar verlangen om hartstochtelijk te leven in een stad (Spijkenisse) die in sneltreintempo wil groeien van dorpsgemeenschap tot metropool. In beide gevallen wordt de eindstreep niet gehaald. Niet altijd trouw geflankeerd door wat vrienden leidt Mahler hij veelal een leeg bestaan.
Mahler is een teleurgesteld man. Hoewel het hem in Amerika voor de wind gaat (goed betaalde baan, bootje voor het een kleine twee miljoen waard zijnde woonhuis), maakte hij er tijdens zijn jonge jaren in Spijkenisse (naar eigen zeggen) niet veel van. Hoewel (soms) omgordt door speelkameraden heeft hij in die tijd slechts één, en dan nog zeer kortstondig, weekendwerkvriend. De verpletterende dood van deze Spaanse (ontluikende) vriend bracht hem in een dorp nabij Barcelona misschien wel de enige vriendschap. Zijn zus kondigt per e-mail aan, niets meer met hem te maken willen hebben en zijn ouders bleken vrijwel vreemden.
Voor wie Spijkenisse een beetje kent is Ontbranden een modern geschiedenisboek dat handelt over een betonnen groeistuip in gedwongen samenhang met de Sturm Ohne Zu Viel Drang-jongere Guus Mahler. Zo beschouwt hij het Hartelkanaal als zijn hoogstpersoonlijke Styx; de denkbeeldige grens tussen het heilige rijk van adolescente dromen en het duistere rijk van werk en geld; Spijkenisse versus de Esso (Flexikoker).
Als iets oudere tijdgenoot wonend aan de rechteroever van de Nieuwe Maas/Waterweg/’t Scheur zijn veel belevenissen analoog en dus herkenbaar voor de recensent. Wonen in een net opgeleverde onpersoonlijke flat met daarin veel jeugd maar weinig vrienden. De eerste stapjes in een ranzige dorpsdiscotheek, verliefdheid (veinzend?) op een dichtgevroren poldervaart, het eerste baantje bij Esso en een gruwelijk ongeluk: zijn enige vriend wordt door een mammoetkraan platgewalst.
Guus Mahler voelt zich almaar en nog steeds heen en weer geslingerd tussen zijn gevoelens en dat wat van hem wordt verwacht. Hij voelt zich in Spijkenisse amper thuis noch veilig en vlucht min of meer naar Amerika (hoewel deze verhuizing niet uit de doeken wordt gedaan) en maakt daar carrière als ontwerper van games.
Nog altijd niet getrouwd beleeft hij in de gang van het Carlton Oasis Hotel een gedachte flirt (een toevallige botsing), die zich wellicht alleen in zijn hoofd afspeelt. Mahler oogt lethargisch en lijkt sociaal tamelijk ongeïnteresseerd. Hij is en blijft op zoek naar echt contact. Het is dan ook vreemd, dat als in datzelfde Spijkenisser hotel die avond een reünie is van het Flexikokerproject van Esso, Mahler er zelfs geen moment over nadenkt om ook maar een blik te werpen op wat eens zijn collegae waren.
Dornstedt hanteert soms nogal stug taalgebruik. Hierdoor stokt jammer genoeg het lekkere leesgevoel dat een vaak Ontbranden siert. De auteur wil met graagte vertellen, maar blijft soms hangen in wat ik het best als een “onafgemaakt” gevoel wil omschrijven.
In de paar dagen dat Mahler in Spijkenisse zijn odyssee herbeleefd maakt hij driemaal gewag van een gevoel van jetlag dat hem parten speelt. Het deed me denken aan Jack Nicholson die in de film Chinatown (1974) de gehele film rondloopt met een pleister op zijn neus na een klein sneetje: te veel aandacht voor een trivialiteit.
Dat ik juist de roman Vaderliefde (met een vrijwel gelijkluidend thema) van P.F. Thomése had gelezen valt niet uit in het voordeel van Walter Dornstedt. Ook jammer is dat de drukker niet enige moeite heeft genomen de foto van de auteur van een historisch beladen geblokte schaduw onder de neus te verlossen.
Ontbranden is een uitgave van Uitgeverij de Meent. Deze literaire roman of novelle telt 224 pagina’s; ISBN 978 90 83 227 641. Auteur Walter Dornstedt is geboren en getogen in Spijkenisse tot de digitale spelletjeswereld van Los Angeles hem aan zijn geboorteplaats wist te ontrukken.
Ontbranden kost €20,00 en is verkrijgbaar bij de betere boekhandel.
Recensie
Peter Joore
Alle boekrecensies zijn eveneens terug te vinden op: www.vlaardingenleest.nl