VLAARDINGEN - Dat de kern van de stad het Hart van Vlaardingen als koopcentrum niet waardig is weten de inwoners al jaren. Op vele momenten, zelfs op marktdagen, is de aanloop van kooplustigen fractioneel. Is het zelfs op begraafplaats Emaus drukker. Daar moet iets aan gebeuren, dat is onmiskenbaar duidelijk. Veel winkelleegstand en een eenzijdig aanbod maakt de zaak er niet beter op.
Centraal een zielloos Veerplein en Liesveld. Ruim een decennium terug is het plein voor €2 miljoen verbouwd. Projectleider Erick Schouten van de Nieuwe Stad sprak namens de gemeente over de badkamertegels. Hiermee doelend op de kleurige uitingen van lokaal kunstenares Wilma Kuil. Tel daarbij op de Korte Hoogstraat. Twee jaar geleden versmald zal die weer moeten verbreed als het stadspark op het Liesveld realiteit wordt en de stadsbus om de twintig minuten de nieuwe route volgt.
Ondanks alle stads geroezemoes bij bewoners als het gaat om het kloppend hart was de opkomst met 200 nieuwsgierigen mager te noemen. Zeker als je beseft dat zeker 10% hiervan de organisatie betrof. Speelde het weer hier een rol of was het de voetbal dat een vol theater niet werd bereikt?
Op de kunstzinnige bijdragen een nieuw Manhattan. Bekt wel lekker trouwens. Vlaardingen: Manhattan aan de Maas. Wie beter keek zag geen oplossingen voor een verbeterd winkelhart. Wel een aantal gebouwen waarin op termijn achthonderd gezinnen mogen wonen op plekken waar nu parkeerdekken zijn. Volgens de norm betekent die nieuwbouw dat er 1.200 extra parkeerplaatsen nodig zijn. Nu werd over het vernieuwde parkeeraanbod gezwegen. Dan liever de grond in?
Nieuwe woningen, parkeergarages en groen
De nieuw te bouwen woningen komen op en rond het Liesveld. Dit betekent in praktijk dat parkeergarages, al is het maar tijdelijk, moeten verdwijnen. Je kunt niet ongestraft voortborduren op bestaande fundamenten. Natuurlijk kun je geen omeletje bakken zonder eieren te breken. Er zal aan gedacht worden bestaande en extra voertuigen ook tijdens de bouw van onderdak te voorzien. Nu bleven deze praktische bezwaren onbenoemd.
Niet te onderschatten belang
Tijdens de voorgenomen bouwperiode (gefaseerd en in 15 jaar af te ronden) zal het passen en meten worden met parkeren. Zeker als je weet dat rond de Broekweg het aantal parkeerplaatsen ook allemaal minder wordt staat Vlaardingen een dagelijks verkeersinfarct te wachten. Bart Bikkers en collega Koen Kegel zouden beter hun zaken op elkaar kunnen afstemmen.
In de gewenste praktijk staan de volgende zaken en locaties (in willekeurige volgorde) op het gemeentelijk verlanglijstje:
· Nieuwe parkeergarages en woningbouw op Liesveldgarages (Joubertstraat)
· Veerplein
· Herontwikkeling bibliotheekgebouw (Veerplein Zuid)
· Herontwikkeling Van Riebeeckstraat, Schoutplein, Veerplein Noord
· Sloop / Nieuwbouwof transformatie v/h V&D-pand (Cronjéstraat)
· Vergroening Liesveldviaduct en Veerplein
· Sloop / Nieuwbouw C&A pand i.c.m. Blokmakersplaats / Mogelijk H&M (Blokmakersplaats)
Na opening en uitleg van Erick Schouten vond er een panelgesprek plaats. Hierin ondernemer Marije Groeneveld, bewoner en terriër Ron Glimmerveen, vastgoedeigenaar Philip van der Ent en voornoemde projectleider Nieuwe Binnenstad Erick Schouten.
Kort samenvattend mogen we stellen dat de noodzaak tot een gezonder en vitaler winkelhart keihard nodig is. De bezwaren, of beter: waarschuwende vinger, gaat om de bereikbaarheid van bestaande nering als dit project van start gaat. Nieuwbouw geeft namelijk overlast qua geluid, verhoogd aantal verkeersbewegingen en … welke route gaat de bus straks volgen?
Volgens vastgoedondernemer Philip van der Ent van Focus on Impact, mede-initiatiefnemer en -voorzitter van de CHIO Vastgoedclub in 2023 gekozen tot Rotterdams Vastgoedman én in zijn jonge jaren drummer bij de Hermes House Band (I will survive) zit er momenteel €10 miljoen in de pot. Vooralsnog een druppel op de gloeiende plaat die Vlaardingen heet.
Het was jammer dat niet alle stoelen bezet waren in een Stadsgehoorzaal waar de vrijwilligers nog altijd niet weten hoe een ordentelijk biertje te tappen en een goedlopend horecasysteem in te passen. Wanneer gaat Renske Verbeek daar eens iets aan doen?
Tekst en fotografie
Peter Joore