Aan de Rembrandtlaan staat op het trottoir van winkelcentrum Palet een abstract kunstwerk. Het is gemaakt van aan elkaar gesoldeerde messingplaten. Oorspronkelijk was het een fontein. Aan de basis bevindt zich daarom een geul als afvoer.
door Jan Buijsse
Het is destijds geschonken door de aannemer van het winkelcentrum. Het symboliseert de samenwerking tussen de bouwer, het Centraal Orgaan ter bevordering van Middenstandsbedrijfspanden en de gemeente.
Verschillende ontwikkelingen zijn er de oorzaak van geweest dat het beeld nu wat verloren staat aan de rand van een parkeerterrein. De functie van fontein is verdwenen; misschien is daarmee zelfs de functie van kunstwerk opgeheven.
Het Plastisch teken is gemaakt door Edvard Zegers.. Hij beeldhouwde in vrije en abstracte stijl.
De jeugd weet er niet goed raad mee. Iemand vindt het dan toch wel schattig. Een ander had liever een gedicht op een muur willen zien.
De willekeurige Maassluizer veegt de vloer aan met het ingewikkelde verhaal om er symboliek aan te geven. Gesuggereerd wordt dat het er alleen nog staat omdat het het predicaat ‘kunst’ heeft. Maar ook wordt er positief over geoordeeld: De kracht van het kunstwerk vindt iemand de combinatie van dat het altijd onderdeel is van je waarneming én dat het geen barrière kent om er fysiek mee in contact te komen.
Ook de Maassluise kunstenaar is van mening dat het beeld op een ongelukkige plaats staat. Maar ook wordt erover gezegd dat het een mooi abstract beeld is. Een informatiebordje zou welkom zijn.
De naam Plastisch teken wordt verwarrend gevonden, omdat bij plastisch gedacht wordt aan buigzaam. Het is een niet zo’n heel spannend beeld en een beetje rommelig.
Op de website van de Culturele Raad is nog veel meer informatie over het beeld te vinden: www.crmmaassluis.nl/kunstwerk/plastisch-teken en op www.maassluis.nl/kunstwerkenkaart kan de locatie worden gevonden.
Een en ander wordt u aangeboden door de werkgroep Kunstwerk van de Maand, bestaande uit Mischa Koorneef (coördinatie), Nel Wilkes (fotografie), Jacques Visker (research), Jan Buijsse (publiciteit).
Foto Nel Wilkes