Een mozaïek, 24 m² groot, is bevestigd tegen een roodstenen zijmuur van De Vloot aan de Westlandseweg, Het is opgebouwd uit blauwe en bruinige tegels ingelegd in een geelstenen achtergrond. Topkunstenaar van de naoorlogse monumentale kunst Hvaldemar (Wally) Elenbaas maakte het nadat hij een vage opdracht had gekregen. ‘Ze wilden een versiering op de gevel,’ herinnert hij zich. Dat was destijds voor de voorgevel van de Prins Bernhardschool aan de Mgr. Bekkerslaan.
Dit lijkt in tegenspraak met elkaar: Westandseweg-Mgr. Bekkerslaan. Dat zit zo. Toen de school gesloopt zou worden realiseerden de Culturele Raad en de Historische Vereniging zich dat met de gevel ook het kunstwerk verloren zou gaan. Onderzoek wees uit dat Maassluis een typerende ‘Elenbaas’ rijk was. Woningbouwcorporatie Maasdelta schoot te hulp met geld en een nieuwe locatie. Een gespecialiseerd bedrijf zaagde het geveldeel met het kunstwerk uit. In een stalen frame werd het ’s morgens in alle vroegte op een dieplader rechtopstaand van Oost naar West gereden. Hoe het enorme kunstwerk langs allerlei obstakels toch netjes op zijn huidige plek kon worden afgeleverd, valt te lezen in het boek Verhalende Gezichten van Maassluis.
Het mozaïek laat een tafereel zien van een wolk, een man en een vrouw/een jongen en een meisje , een boot en vogels. Een kunstwerk waar je niet omheen kunt, vindt een willekeurige Maassluizer. Zijn het twee volwassenen of twee kinderen?
De eenvoud in kleuren, duidelijk waarneembare vogels en de beweeglijkheid van kinderhanden zorgen voor een vrolijke sfeer aan wat genoemd wordt een uiting van de jaren vijftig/zestig.
Een willekeurige Maassluise kunstenaar ziet er glas in lood van kerken in. Geen gepriegel met details maar vlakken en eenvoudige vormen, vindt een ander. Alles in eenvoudige vormen uitgewerkt, rekening houdend met de rechthoekige vormen van de tegeltjes.
De kleuren van de tegels zijn prachtig, een hele mooie en sterke kleur blauw en mooi roze.
Een en ander geeft een gevoel van vrijheid.
De in binnen- en buitenland bekende kunstenaar koos destijds voor een vrij realistisch beeld. ‘Toen ik 20 was begon de abstracte kunst maar ik heb altijd geprobeerd het een verhaal te geven.’ Het kunstwerk ‘De vrijheid en het spel der kinderen’ stelt volgens Wally het samenleven voor. ‘Bomen en mensen horen bij elkaar. Mens en natuur moeten samenleven en dat tussen hemel en zee.’
Over de kunstenaar en meer over het kunstwerk is te lezen op de website van de Culturele Raad Maassluis.: http://www.crmmaassluis.nl/kunstwerk/de-vrijheid-en-het-spel-der-kinderen
Op de digitale kunstenkaart zijn de locaties van kunst in de openbare ruimte te vinden: www.maassluis.nl/kunstwerkenkaart
De publicaties Kunstwerk van de Maand worden verzorgd door Mischa Koorneef (coördinatie), Jacques Visker (research), Nel Wilkes (fotografie) en Jan Buijsse (publiciteit).
Foto: Nel Wilkes