De Vlaardingse consumenten wensen voor de binnenstad verbeteringen in het winkelaanbod, meer groen, betere faciliteiten en een nettere uitstraling. Over de algemene bereikbaarheid, het stallen van fietsen en de bereikbaarheid met het openbaar vervoer denken ze positiever. Dit beeld komt uit een grootschalig Koopstromenonderzoek uit het najaar van 2021. De gemeente Vlaardingen ziet de uitkomsten voor de binnenstad als een bevestiging van de urgentie van het Programma Levendige Binnenstad 2030.
Het Programma Levendige Binnenstad heeft vier thema’s: een compacte binnenstad, een bruisende binnenstad, een bereikbare binnenstad en een schone, hele en veilige binnenstad. De uitvoering van dit programma is in volle gang.
De gemeente, vastgoedeigenaren en ondernemers zetten onder meer in op het sfeervoller en gezelliger maken van de binnenstad. Dit voorjaar start bijvoorbeeld de herinrichting van het Fransenplein, dat groener en sfeervoller wordt. Ook zijn de onderdoorgangen van het Liesveld onlangs beter verlicht, wat de uitstraling verbetert. Verder stelt de gemeente subsidie beschikbaar, zodat ondernemers en vastgoedeigenaren kunnen verhuizen naar het kernwinkelgebied en eigenaren in de omliggende gebieden hun winkelpand bijvoorbeeld om kunnen bouwen tot woning. Zo moet het kernwinkelgebied aantrekkelijker en compacter worden en andere delen van het centrum fijner worden om te wonen en interessanter voor zakelijke dienstverleners. Vanaf maart gaat een transformatiecoach hierover actief eigenaren en ondernemers benaderen. Ook hebben grotere en kleinere vastgoedeigenaren in het centrum de handen ineengeslagen in een zogenoemde Vastgoedtafel, om samen te kijken hoe zij de Vlaardingse binnenstad aantrekkelijker kunnen maken. Ook de winkeliers in de binnenstad hebben zich onlangs opnieuw verenigd met als doel een daadkrachtigere samenwerking.
Overige resultaten koopstromenonderzoek
Voor de Vlaardingse winkelgebieden is onderzocht waar inwoners boodschappen doen, winkelen en doelgerichte aankopen doen en hoe tevreden ze zijn over de verschillende winkellocaties.
Naast de binnenstad is onderzoek gedaan naar de wijkwinkelcentra De Loper, Plein West en Van Hogendorpkwartier, auto en meubelboulevard Hoogstad en Deltaweg (Gamma/Praxis). Deze scoren naar verwachting. Naar Plein West in de Westwijk komt men graag met de auto. Dit winkelcentrum is in trek vanwege de parkeermogelijkheden en vanwege het prijsniveau van het winkelaanbod. In de waarderingscijfers van De Loper is het positieve effect van de herinrichting terug te zien.
Verbeterpunten in de wijkwinkelcentra liggen in het horeca-aanbod en de faciliteiten. Kansen liggen er verder voor Vlaardingen in het vergroten van toeristische bestedingen, waarvoor onder andere via een Programma Vrijetijdseconomie extra aandacht komt, en in het ontwikkelen van de horeca.
Over elk onderzocht gebied is er een factsheet te vinden op de website www.kso2021.nl.
Hoe verder met de resultaten?
Het onderzoek levert gegevens en inzichten op over het profiel, koopgedrag en oordeel van bezoekers van de winkelcentra. Dit is waardevol voor winkeliersverenigingen, vastgoedeigenaren en de gemeente om een actueel beeld te hebben en samen te bepalen welke verbeteringen nodig zijn. Naar verwachting zijn de inspanningen uit het Programma Levendige Binnenstad in het Koopstromenonderzoek van 2023/2024 zichtbaar.
Totaalbeeld uit het onderzoek
Het Koopstromenonderzoek is in de Randstad en Noord-Brabant uitgevoerd door I&O Research, Bureau Stedelijke Planning en BRO, op verzoek van de Provincies Noord-Brabant, Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland.
De Vlaardingse resultaten staan dus niet op zich. Na goede jaren voor de detailhandel is het beeld door corona grilliger geworden: in de afgelopen vijf jaar (2016-2021) nam het aantal winkels in het totale onderzoeksgebied met 9% af. Ook stelt 30% van de respondenten dat hun koopgedrag is veranderd door corona. Alle winkelgebieden zijn hierdoor verliezers. De consument bleef weg uit de winkelstraat, met omzetverlies tot gevolg, en de al ingezette opmars van online bestedingen zette door. De 25- tot 45-jarigen kopen het meest online, maar als gevolg van corona zijn ook ouderen meer online gaan besteden.
De consument bezoekt winkels korter, doelgerichter, gebruikt minder het openbaar vervoer en loopt vaker of komt met de auto. Ook winkelt de consument meer in de buurt dan eerst. De langetermijngevolgen van corona voor de winkeliers zijn nog onduidelijk. Verder blijken gemak en efficiency doorslaggevender dan loyaliteit om lokaal te kopen. Winkelgebieden ontwikkelen zich meer en meer tot verblijfsgebieden. Ook is in veel plaatsen te zien dat winkels transformeren naar woningen, werkpanden of plekken met een maatschappelijke functie.