Gemeente Vlaardingen slaat zich op de borst

Inwoners en ondernemers matig tevreden over dienstverlening

Inwoners en ondernemers matig tevreden over dienstverlening

VLAARDINGEN - Een glimlach op het gezicht van inwoners, ondernemers en instellingen van Vlaardingen. Dat is waar de gemeente Vlaardingen voor gaat met haar dienstverlening. Deze ambitie wordt gemeten aan de hand van de score op klanttevredenheid.

In oktober 2024 is een burger- en ondernemerspeiling uitgezet. Respondenten van de burgerpeiling geven de dienstverlening van de gemeente Vlaardingen een 6,5 (in 2022 een 6,4). Ondernemers geven in de ondernemerspeiling de dienstverlening van de gemeente Vlaardingen een 6,7 (nulmeting 2024).

De gemeente Vlaardingen heeft de resultaten bekendgemaakt van de burgerpeiling en ondernemerspeiling 2024, uitgevoerd door onderzoeksbureau Het PON & Telos. Deze onderzoeken, die elke twee jaar plaatsvinden, geven inzicht in de tevredenheid van inwoners en ondernemers over de gemeentelijke dienstverlening.

Resultaten burgerpeiling: positieve stijging in tevredenheid
In oktober 2024 is een burgerpeiling uitgevoerd onder 7.500 willekeurig gekozen inwoners. Deze peiling bevatte verschillende vragen om de dienstverlening van de gemeente Vlaardingen te beoordelen. Omdat er in 2022 ook een burgerpeiling is gehouden, kunnen de resultaten met elkaar vergeleken worden. De burgerpeiling richtte zich op vier maatschappelijke thema's:

Woon- en leefklimaat: 6,3 (2022 een 6,2)
Relatie inwoner-gemeente: 5,8 (2022 een 5,5)
Gemeentelijke dienstverlening: 6,5 (2022 een 6,4)
Zorg en welzijn: 6,3 (2022 een 6,1)

De resultaten laten een positieve trend zien in de waardering van de gemeentelijke dienstverlening. In de burgerpeiling scoorden inwoners de dienstverlening gemiddeld met een 6,5, een lichte stijging ten opzichte van de 6,4 in 2022. 

Resultaten ondernemerspeiling: waardevolle nulmeting
In oktober 2024 is ook een ondernemerspeiling uitgevoerd onder alle ondernemers, zowel zzp'ers als bedrijven. De resultaten van de peiling in 2024 worden nu als nulmeting gebruikt. In 2022 is wel een soortgelijke peiling gehouden, maar alleen op bedrijventerreinen waardoor de nieuwe peiling een vollediger beeld geeft van de waardering van ondernemers. De peiling bevatte vragen over het ondernemersloket, de dienstverlening en contact met de gemeente, het vestigingsklimaat, de bereikbaarheid en duurzaamheid.

Uit de ondernemerspeiling blijkt dat de algemene waardering voor de dienstverlening van de gemeente Vlaardingen een 6,7 is. Zzp'ers gaven een beoordeling van 6,4, terwijl bedrijven met twee of meer medewerkers de dienstverlening met een 6,8 waardeerden. Wethouder Bart Bikkers (Economische Zaken): "Met de resultaten van de ondernemerspeiling weten we nóg beter wat de behoefte van de ondernemers is en waar wij als gemeente een steentje kunnen bijdragen om uiteindelijk de relatie tussen de ondernemers en de gemeente te versterken."

Toekomstige verbeteringen
“Hoewel de cijfers op alle fronten hoger zijn dan twee jaar geleden, blijven we altijd zoeken naar verbeterpunten,” aldus wethouder Koen Kegel (Dienstverlening). “We blijven ons inzetten voor goede en positief verrassende dienstverlening, waarbij de glimlach van de Vlaardinger voorop staat. De gehele organisatie blijft zich onverminderd inzetten om de dienstverlening verder te verbeteren.” 

Noot van de redactie
De willekeurig uitgezochte inwoners van de stad zullen in geen geval in een Snaayerflat of rond de Broekweg cq. het Liesveld wonen.

Fotografie
Historische Vereniging Vlaardingen

12-03-2025