VLAARDINGEN - Tijdens de bijeenkomst in de Vulcaan Brouwerij op woensdagavond 26 juni is het aangepast ontwerp gepresenteerd door de ingenieurs van Walhout Civil.
Uit onderzoek is naar voren gekomen dat in de bodem delen van oude kademuren en constructies van damwanden zijn achtergebleven. In combinatie met de bestaande verankering van de kademuren is geconstateerd dat het aanbrengen van de eerst bedachte hoogwaterkering niet haalbaar is. Het onderheien daarvan, zal de bestaande kademuren verzwakken en is op plaatsen waar materiaal in de boden is achtergebleven niet mogelijk. Hierdoor is gekozen om het eerder bedachte voorstel los te laten.
Sluis
Maar wat kan dan wel? Als er in de KW-haven, Eiland van Speyk en rond de Buitenhaven nieuwe woningen en tal van voorzieningen komen. Hoe voorkomen we dan dat de kades blijven onderlopen? Het team van Walhout Civil heeft gezocht naar een alternatieve oplossing. Wat er nu bedacht is, is een sluis van NAP +3.40 meter hoog (ca 1,20 m boven de kades), die in de Buitenhaven komt te liggen. De sluis is altijd open en gaat pas dicht als er sprake is van een hoogwatersituatie.
Door het toepassen van de sluis komt de hoogwaterkering op zowel de Westhaven- als Oosthavenkade te vervallen. Hiermee blijft het vrij uitzicht op de haven behouden. De groene uitstraling vanuit het schetsontwerp, gemaakt door Posad Maxwan, heeft Walhout Civil behouden in het aangepaste ontwerp.
Brug
Ter hoogte van de Waterleidingstraat is een brug bedacht voor voetgangers en fietsers. Deze brug ontsluit het gebied grenzend aan de Oosthavenkade en verbindt deze met de Westhavenkade en Maaswijk.
Parkeren
Met de aanleg van de hoogwateroplossing wordt het gebied opnieuw ingericht als prettig verblijfsgebied. Voor de KW-haven betekent dit dat de locaties voor parkeerplaatsen veranderen, verminderen en/of verdwijnen door de toevoeging van ander functies, zoals groen, banken en verlichting.
Het aantal parkeerplekken in het gebied zal daarmee afnemen. Ook voor het vrachtverkeer zal de situatie veranderen en zal hiervoor minder ruimte ontstaan en in de toekomst zelfs verdwijnen.
In het ontwerp is ook een parkeergarage opgenomen. Hierdoor kan het aantal parkeerplekken nog wat verminderen, zodat het gebied nog meer als een prettig verblijfsgebied kan worden ingericht. De gemeente onderzoekt of een ondergrondse parkeergarage technisch- en financieel haalbaar is.
Hoe verder?
Op de drukbezochte bijeenkomst welke bezocht werd door 70 bewoners, bedrijven en overige gebruikers uit het gebied reageerden mensen enthousiast op de alternatieve voorstellen. Werden diverse suggesties meegegeven voor verbetering. De hoogwateroplossing, wordt inclusief opmerkingen van deze bijeenkomst verder uitgewerkt tot een definitief ontwerp. Dit wordt tijdens een volgende informatieavond weer voorgelegd aan bewoners, gebruikers en ondernemers uit het gebied. De hoogwateroplossing wordt in de periode 2025-2026 gerealiseerd.