Het Duitse autoconcern Porsche trok in 2022 wereldwijde aandacht door naar de beurs te gaan. Refererend aan hun meest beroemde model, de 911, werden er 911 miljoen aandelen uitgegeven. De waarde van het bedrijf werd na deze beursgang geschat op 17 miljard euro. De Britse journalist Luke Smith heeft met ‘Het verhaal van Porsche’ een ode willen brengen aan een van de meest legendarische automerken.
In honderdzestig bladzijden schetst Smith de geschiedenis van een bedrijf dat in negentig jaar beroemd werd met het ontwerpen van raceauto’s voor het circuit en voor de openbare weg. Ferdinand Porsche toonde als jongen al grote interesse voor elektrotechniek. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij, die in 1898 opdracht kreeg in Wenen een auto te ontwerpen, een voertuig bouwde dat door elektriciteit werd aangedreven. Wat dat betreft is de cirkel rond, want op dit moment doet het autobedrijf Porsche de wereld versteld staan met zeer snelle voertuigen, die geheel door elektriciteit worden aangedreven.
Een van de huidige modellen, de Taycan, is speciaal ontworpen voor elektrische aandrijving. Frappant is dat bij dit voertuig, eind 2019 geïntroduceerd, niet op de prestaties moest worden ingeleverd. Na een jaar op de markt bleek dit model al goed voor tien procent van de jaaromzet van het bedrijf in Stuttgart.
Na een eerste periode met elektrisch aangedreven auto’s te hebben gewerkt ontwikkelde Ferdinand Porsche bij het bedrijf Lohner een elektrisch aangedreven auto die ook een verbrandingsmotor had. Daarmee werd de Lohner-Porsche Mixte in 1906 de eerste hybride aangedreven auto in de geschiedenis. Na omzwervingen bij verschillende autobedrijven startte Porsche in 1931 zijn eigen autofabriek in Stuttgart. Inmiddels 55 jaar oud had Ferdinand veel steun aan zijn zoon Ferry, die net als hij bijzonder geïntrigeerd werd door techniek.
Na de Tweede Wereldoorlog zat Ferdinand een tijd in Frankrijk gevangen voor zijn betrokkenheid bij de Duitse oorlogsinspanningen. De ontwikkeling van de Volkswagen kever in opdracht van Adolf Hitler was niemand ontgaan. Zijn zoon zette ondertussen de fabriek in Stuttgart weer op poten. In 1949 rolden de eerste Porsches 356 - met de hand gemaakt - de fabriek uit. Toen Ferdinand in 1951 overleed duurde het niet lang meer of zijn kleinzoon met de bijnaam ‘Butzi’ kwam ook in het bedrijf werken en stond al snel aan het hoofd van de ontwerpafdeling. Onder zijn leiding werd de Porsche 911 ontwikkeld, het model dat het bedrijf wereldfaam zou bezorgen.
Hoewel Porsche vandaag de dag een veelheid aan modellen produceert is het type 911 al meer dan vijftig jaar in productie. Ja, er zijn nieuwere generaties geïntroduceerd, maar ze hebben nog steeds het kenmerkende model van begin jaren zestig.
Dit boek is bescheiden van formaat. Toch geeft de auteur een behoorlijk compleet overzicht van de geschiedenis van deze sportautobouwer. Ook de vele racesuccessen, bijvoorbeeld op de 24 uur van Le Mans, komen voorbij. Tevens is er aandacht voor de huidige modellenreeks, waarbij Porsche de elektrificatie van auto’s zeer serieus neemt. Ook leuke feitjes staan vermeld. Zo blijkt twee derde van alle geproduceerde Porsches nog steeds rijklaar. Dit zegt iets over de kwaliteit en betrouwbaarheid van de auto, maar maakt ook duidelijk hoe geliefd dit merk bij de eigenaars is. Dit geschiedenisverhaal boeit alle hoofdstukken lang en is een aanrader voor elke autoliefhebber.
Luke Smith in Formule-1 journalist. Het verhaal van Porsche is in januari verschenen bij uitgeverij Kosmos en kost € 19,00. Geen e-book verkrijgbaar. Vertaling: Willem Witteveen. In augustus 2022 verscheen in deze serie ‘Het verhaal van Ferrari’.
illustraties:
1. omslag van het boek
Recensie
Gerard van Os
Alle boekrecensies zijn terug te vinden op: www.vlaardingenleest.nl