(Groot-)ouders van peuters en kleuters komen in actie

Nationale Voorleesdagen

Van 26 februari tot en met 5 februari vroegen kinderdagverblijven, scholen, bibliotheken, boekhandels en uitgeverijen aandacht voor de Nationale Voorleesdagen. Dit jaar is het voor de twintigste keer georganiseerd. Doelstelling van deze jaarlijkse campagne is het stimuleren van voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen. Traditioneel is afgetrapt met het Nationaal Voorleesontbijt. Veel basisscholen ontvingen Bekende Nederlanders die achter deze doelstelling staan. Door de coronamaatregelen waren veel scholen en kinderdagverblijven wel huiverig om ‘externen’ dit jaar binnen te halen.

(Groot-)ouders van peuters en kleuters komen in actie

Gedurende de campagneperiode werden er in het hele land voorleesactiviteiten georganiseerd. Bibliotheek De Plataan organiseerde in Maassluis bijvoorbeeld een voorleesuurtje voor peuters op de woensdag-, donderdag- en vrijdagochtend.

De stichting CPNB laat elk jaar een groep deskundigen uit het onderwijs, de boekhandels en de bibliotheek een ‘prentenboek van het jaar’ kiezen. Voor 2022 was dat ‘Maar eerst ving ik een monster’ van auteur Tjibbe Veldkamp en illustrator Kees de Boer. Om ouders die goede prentenboeken zoeken van dienst te zijn werd er ook een Prentenboeken Top10 samengesteld.

220216 Maar eerst ving ik een monster NLVeel jonge kinderen in Nederland worden in een andere thuistaal opgevoed. Daarom zijn van het prentenboek van het jaar drie verschillende vertalingen verschenen, in het Pools, het Arabisch en in het Turks. Deze vertalingen zijn gratis te verkrijgen bij alle vestigingen van de bibliotheek. Grote kans dat daar nog meer vertalingen van prentenboeken aanwezig zijn. 

Om ouders, leerkrachten en andere belangstellenden te inspireren, gaven verschillende uitgeverijen tijdelijk korting op een aantal prentenboeken. Bij WPG Media hebben Ploegsma, Condor en Leopold tien titels in de aanbieding voor €10,-- per stuk. Deze actie loopt tot het einde van deze maand.

Komende vrijdag zal in de rubriek ‘Een uitgelezen kans’ een van de tien actietitels van WPG Media besproken worden: Dikke vriendjes durven alles van Ingrid en Dieter Schubert. Een uitgave die vorig jaar maart is verschenen. Inmiddels is er ook een tweede titel van de dikke vriendjes verschenen: Dikke vriendjes hebben een plan

220216 Maar eerst ving ik een monster VertalingenVoor (groot-)ouders genoeg aanleiding weer eens (extra) te gaan voorlezen. Het aanbod aan prentenboeken is ruim en van een goede kwaliteit. 

17-02-2022