SCHIEDAM/VLAARDINGEN - Het komt vaker voor dan gedacht. Kinderen die op de basisschool elke keer met een 9 of een 10 thuiskomen, maar in de brugklas beduidend lager scoren. Geen zin meer hebben om huiswerk te maken en te leren. Ouders denken dat hun kind er met de pet naar gooit, ze herkennen hun kind niet meer. Of is er toch iets anders aan de hand?
Özlem Saraç uit Vlaardingen en de Schiedamse Kashifa Suddle hebben zich in deze materie verdiept en weten waar het aan schort: ‘Kinderen ervaren verschillende drempels in de brugklas, zoals de grote hoeveelheid huiswerk, het gebrek aan motivatie en de ervaren complexiteit van het huiswerk. En het is niet gek dat kinderen deze uitdagingen ervaren: ze hebben nooit geleerd hoe hiermee om te gaan.’
Daarom bieden Özlem en Kashifa met hun bedrijf Leerfun een stevige basis voor optimale ontwikkeling van zelfregulerende vaardigheden. Dat klinkt ingewikkeld, maar is het zeker niet. In het kort komt het erop neer dat leerlingen vaardigheden, die hen zelfredzamer maken, aanleren en leren toepassen. Bijvoorbeeld dat kinderen die de sprong maken naar het voortgezet onderwijs hier goed op worden voorbereid. Zo leren ze bijvoorbeeld hoe ze moeten plannen, hoe ze per vak het beste kunnen leren en hoe ze naar hun leerdoel toe werken.
Naar de brugklas
‘Op de basisschool worden diverse basisvaardigheden bijgebracht als taal, rekenen, aardrijkskunde en geschiedenis. Allemaal noodzaak, maar incompleet als het gaat om vaardigheden die nodig zijn voor de vervolgopleiding. Ineens is daar die brugklas. Niet alleen nieuwe gezichten in een nieuw gebouw, maar opeens ben je van de oudste van de school de jongste: brugpiepers noemen ze dat.
En waar het er op de basisschool allemaal nog speels aan toe ging en huiswerk maken tot het absolute minimum werd beperkt, daar zit je ineens in een strak regime met allemaal nieuwe vakken. Op meerdere vlakken voelen veel kinderen zich in het diepe gegooid zonder dat ze daarop zijn voorbereid.’
Leerfun
Om deze leemte op te vullen zijn Özlem en Kashifa in 2023 gestart met Leerfun. ‘Niet alleen om kinderen te leren leren. We benadrukken ook dat, als je de juiste tools hebt, je daar ook veel fun of plezier aan kunt beleven. Daarnaast staat fun voor fundament, want met onze programma’s leggen we een stevig fundament voor de toekomst,’ zo leggen ze uit.
Het doorstroomprogramma, zoals ze dit bieden, is overigens geschikt voor zowel de basis- als middelbare school en beroepsonderwijs. ‘We werken hierbij graag in de gouden driehoek van leerling-leerkracht-ouder. Alle drie spelen namelijk een cruciale rol in het leersucces van de leerling. Dit wordt soms onderschat. Daarom vinden we het belangrijk om ons te richten op alle drie de partijen en niet alleen op leerlingen.’
Sommige middelbare scholen bieden in de brugklas een uurtje in de week het vak leren-leren. Dat is niet alleen te weinig. Het is ook te laat. Je moet die kinderen voorbereiden. Het woord zegt het al. Niet pas uitleggen hoe het werkt als je al te midden van alle (nieuwe) vakken je weg te vinden. In dat stadium is alles nieuw en dus lastig. Voor de een wat meer dan voor de ander, natuurlijk.
Zelfregulatie
Naast het doorstroomprogramma ondersteunt Leerfun scholen met integrale programma’s op het gebied van zelfregulerende en executieve vaardigheden. Op deze manier integreren scholen deze vaardigheden in het lesgeven, waardoor kinderen vertrouwd raken met het toepassen van de geleerde vaardigheden in verschillende situaties.
Zowel Kashifa als Özlem, die elkaar via LinkedIn leerden kennen en beiden in het onderwijs werkzaam zijn, wetenals moeders waarover het gaat. Vrijwel dagelijks worden ze geconfronteerd met zaken die naar hun idee beter en logischer kunnen. Daar zetten ze zich dan ook met liefde voor de volle 100% voor in.
Wie contact wil met Leerfun, hieronder de gegevens.
Leerfun
Özlem Saraç | Kashifa Suddle
Telefoon: 06-4220 8901 | 06-5756 0325
E-mail: info@leerfun.nl
LinkedIn: Leerfun
Tekst en fotografie
Peter Joore
