Rabobank wil voor iedereen een toegankelijke bank zijn. Dat betekent dat alle klanten, met of zonder beperking, de kans krijgen om gebruik te maken van onze voorzieningen, informatie en dienstverlening. Als coöperatieve bank ondersteunen we daarmee de beweging naar een meer inclusieve samenleving waarin mensen (financieel) redzamer zijn. Voor (nieuwe) klanten die doof of slechthorend zijn, of voor klanten die de Nederlandse taal niet machtig zijn testen we op dit moment een nieuw hulpmiddel: Speaksee.
Wat is Speaksee?
Speaksee is een systeem dat spraak omzet naar tekst. Dit kan zelfs in een groep tot wel negen personen. Alle sprekers dragen een microfoon en er wordt in verschillende kleuren op een scherm weergeven wat zij zeggen. Met dit systeem lees je eenvoudig wie wat zegt in een zelfgekozen taal.
Voor wie is Speaksee?
Doven, slechthorenden en mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn zoals vluchtelingen, arbeidsmigranten, of mensen met een migratieachtergrond kunnen niet goed gebruik maken van (openbare) diensten. Door het inzetten van Speaksee op de kantoren van Rabobank kunnen deze mensen zelfstandig hun dagelijkse bankzaken regelen en vergroot dit hun financiële zelfredzaamheid.
Hoe werkt Speaksee?
Speaksee vangt de spraak in gesprekken op en zet deze (in verschillende kleuren per persoon) direct om naar tekst op een beeldscherm van de bank. Zo kunnen doven en slechthorenden of mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn, lezen wat er gezegd wordt. Speaksee kan dus ook tijdens een gesprek met een bankmedewerker de gesproken tekst vertalen naar een andere taal. Speaksee kan op verschillende apparaten worden gebruikt.
Waar is Speaksee te gebruiken?
Het komende half jaar test Rabobank dit systeem bij drie vestigingen in Nederland. Een daarvan is ons kantoor Binnenwegplein 6a in Rotterdam. We nodigen klanten van harte uit om Speaksee te gebruiken bij dit kantoor.