Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Zeker in Nederland is er een steeds betere infrastructuur voor de automobilist die elektrisch rijdt. Zo staat ruim 25% van alle laadpalen voor elektrische auto's in Europa in Nederland. In Vlaardingen zijn er op dit moment 272 (semi) openbare oplaadpunten verdeeld over de hele stad. Toch is de drempel om elektrisch rijden voor veel mensen nog steeds te hoog. Een elektrische auto is namelijk nog erg duur in aanschaf, vergeleken met een benzineauto. Toch zijn er veel voordelen aan elektrisch rijden.
Beter voor het milieu
Een elektrische auto is stiller, schoner en heeft veel minder CO2-uitstoot. Daarom is elektrisch rijden beter voor het milieu. De CO2-uitstoot is ongeveer 40% minder dan die van een auto die rijdt op benzine. Daarnaast wordt stroom de komende jaren steeds groener, waardoor het verschil alleen maar groter wordt. Als de eigenaar van de elektrische auto zijn voertuig bijvoorbeeld oplaadt met stroom die afkomstig is van zonnepanelen en windmolens, dan is de uitstoot voor gereden kilometers zelfs nul.
Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP)
Om elektrisch rijden te stimuleren, heeft de overheid de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) in het leven geroepen. De tegemoetkoming voor een nieuwe auto is € 4.000 en voor een tweedehandsauto (occasion) € 2.000. Voor een nieuwe elektrische auto was dit een erg populaire subsidie. Binnen één dag was de hele subsidiepot al op. Voor elektrische tweedehandsauto's zijn er nog wel miljoenen (op moment van schrijven zo’n 8,5 miljoen) aan subsidie beschikbaar. Deze subsidie is aan te vragen via de website van de RVO.
Fiscale voordelen
Er zijn een aantal aantrekkelijke fiscale voordelen voor elektrisch rijden. Allereerst betalen mensen tot 2025 voor een volledig elektrische auto geen wegenbelasting. Voor de plug-in-hybride geldt tot 2025 50% korting op de wegenbelasting en in 2025 zelf 25% korting. Na 2025 wordt de korting afgeschaft. Voor volledig elektrische auto’s betalen mensen tot 2024 ook geen Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen (BPM). Daarnaast betaalt men voor een volledig elektrische auto in 2021 een lagere bijtelling van 12% in plaats van de gebruikelijke 22%. Deze lage bijtelling geldt over de eerste € 40.000 van de catalogusprijs.
Minder onderhoudskosten
Wat ook fijn is, is dat eigenaren van een elektrische auto veel lagere onderhoudskosten hebben. Dat komt omdat een elektrische auto een elektromotor heeft. In tegenstelling tot een verbrandingsmotor heeft een elektromotor veel minder bewegende delen, waardoor de kans op slijtage een stuk kleiner is. Daarnaast worden accu's steeds goedkoper en efficiënter. Zo is de prijs van een lithium-ion accu in minder dan tien jaar met bijna 90% is gedaald. Door deze ontwikkelingen ligt het voor de hand dat autoverzekeringen voor elektrische auto’s ook minder gaan kosten. Als de onderdelen goedkoper worden, hoeven verzekeraars namelijk minder uit te keren bij schade. Momenteel liggen de verzekeringspremies voor elektrische auto’s nog wel wat hoger.
Gratis laadpunt aanvragen
In het begin van dit artikel zeiden we al dat Nederland het beste scoort op het gebied van laadpalen voor elektrische auto’s. Mocht je nou toch een laadpaal voor de deur willen, dan kunnen inwoners uit Vlaardingen gratis een laadpaal aanvragen. Een belangrijke voorwaarde hierbij is dat er binnen 250 meter loopafstand geen laadpaal is waar de automobilist gebruik van kunt maken. In opdracht van de gemeente controleert ENGIE vervolgens de aanvraag. Voor het opladen van de auto hebben mensen een laadpas nodig. Verschillende bedrijven, waaronder ENGIE, leveren laadabonnementen en -passen.