Met enige regelmaat bestijgt toetsenist. Medezanger en knoppenman Gilles de la Tourniquette van de Wannebiezz de kappersstoel van Kapper Karel. Dat doet hij met het elan van de artiest die aanstonds het talloos toegestroomde publiek zal vermaken. Ook, of misschien wel juist, artiesten danken een groot deel van hun succes immers aan hun zoetgevooisde coupe.
De naam Gilles de la Tourniquette zul je bij de burgerlijke stand niet vinden. Hij is namelijk nooit geboren. Ook is hij niet uit een schutting gezaagd of van een boom gevallen: Gilles is ontworpen. Samen met Rocco di Cabrio en Arie van Ballegooije is dit muzikale trio, dat karrenvrachten liefhebbers beter kennen onder de naam: Wannebiezz, in opperste harmonie ontsproten uit het gezamenlijke brein van hun drie oer-Vlaardingse alter-ego’s.
Die artificiële wederopstanding op laat-jeugdige leeftijd leidde ertoe dat Gilles in 2003 voor het eerst zijn sluike blonde halflange manen onder handen van Kapper Karel durfde te laten nemen. Dat hij daar ook op woensdag 7 december 2022 nog niet voor terugdeinst duidt op een band die nog altijd bindt.
Bij binnenkomst zit Gilles, gehuld in zuurstokroze colbert, in Stoel I. Dé stoel voor wie trots is op de knippende opknaphandelingen van Kapper Karel en het passerend publiek daarvan ook zittend op de hoogte wil stellen. Je bent artiest of je bent het niet en Gilles is het dubbel en dwars.
Historie
Gilles: ‘Arie, Rocco en ik kennen elkaar van de kermis. Daar hadden we alle drie een eigen kraam. Rocco leidde een louche schiettent, bij Arie kon je ballengooien en ik verkocht zuurstokroze zuurstokken en traumatische trekdroppen. Dat ging prima totdat de fiscus daar anders over dacht. Toen deden we gedrieën een bakkie en een drankie om onze verdere toekomst te evalueren. Dat stokte tot Arie zijn gitaar pakte en begon te spelen. Rocco neuriede mee en ik dacht in harmonieën; de Wannebiezz (een schertsnaam van medekermisklanten die zeiden: “Daar hebbie ze weer, die Wanna be’s!”) traden voor het voetlicht.
Net als op de kermis zijn ook artiesten een reizend volk. Dat vereiste weinig aanpassing, behalve dat we nu samen gelijk op moesten musiceren. We leerden de Rotterdamse bouwvakkerszoon Eddy Ouwens, die van I Remember Elvis Presley kennen en hij klom voor ons in de pen. Niet dat alles van anderen is, schrijven we zelf ook best veel. De ene keer begint het met een melodietje, de andere keer met een stukkie tekst. Een enkele keer hertalen we een bestaande hit als Guten Morgen Sonnenschein van Nana Mouskouri. Zo breidt ons oeuvre zich gestadig uit.
Wij drie voelen ons Rotterdamser dan de Koningin aan de Maas zich misschien wel ooit heeft gerealiseerd. We zijn Feyenoord-fan in elke vezel, houden van opgestroopte mouwen en Non Blaterare Sed Polire oftewel: Niet lullen, maar poetsen.’
Hoe begin je een carrière?
Gilles: ‘Wie muziek wil maken en succesvol zijn, staat voor een lang en doornig pad. Eerst en bovenal dien je geluk te hebben. Dan moet je volhouden ondanks onvermijdelijke tegenvallers. “Lange asem,” noemen we dat. En laatst, maar niet onbelangrijk, is: blijf bij je oorspronkelijke plan. Ook de Wannebiezz, hoe vrolijk we ook zijn, kruisen achter de schermen weleens de degens. Maar ons adagium (“Je moet allemaal weleens een keer iets vreten dat je niet lust!”) sleept ons er altijd door.
Dat we een rood-wit hart hebben uit zich in het aantal optredens dat we in De Kuip hadden, hebben en (nog) krijgen. Op 22 januari 2023, als de klassieker tegen Ajax of 020 ingeroosterd staat, trappen niet de spelers op het veld af, maar de Wannebiezz in de Vereniging. Dat is een heerlijk buitenmaatje bruine kroeg onder de tribune. We worden met enige regelmaat door de Club van Zuid gevraagd en voelen ons dan ook huisband. Ook traden we op tijdens de Open Dag. Dat is kicken met 30.000 meezingers; kippenvel in optima forma.
Op Goede Vrijdag 7 april volgend jaar staan we in Ahoy dat we voor de gelegenheid hebben afgehuurd. Wat ons betreft de Goeiste Vrijdag ooit voor zowel de Wannebiezz als het publiek. Nu er al meer dan 50% van de tickets van eigenaar is verhuisd lijkt dit op voorhand een geslaagde onderneming. We spelen dan veel eigen werk. Aangevuld met kers- en ander fruitverse nummers. Meezing medleys en alles wat ons kenmerkt, wordt dit een feest om nooit meer te vergeten. Dat mensen later zeggen: “De Wannebiezz in Ahoy? Daar was ik bij man!”
Niet alleen dit olijke en vrolijke trio is onverwoestbaar, ook de technische begeleidingsclub lijkt van gewapend beton. Er zijn amper wisselingen en als er al iets verandert, dan gaat het met een enkeling, en van beide kanten met tranen in de ogen, tegelijk. Onze “Louwtje van de Berg”, de tourmanager spant hierbij de kroon met vijftien, deels subtropische, want in Turkije genieten we ook enige zij het toeristische faam, dienstjaren. Met een vaste techniek weet je altijd: “Het gaat goed.” De Ahoy is van een ander kaliber, maar ook daarvoor ligt het draaiboek al zo goed als vast. We willen het publiek graag verrassen, maar worden qua met name geluid zelf niet graag verrast.’
Omgaan met teleurstellingen
Gilles: ‘Dat ons contract bij Willem van Kooten (a.k.a. Joost den Draaijer) vanwege de verkoop van Bullet Records kwam te vervallen was jammer. Maar zo is het leven; dat hoort erbij. De uitvinder van de Palingsound is immers ruim tachtig jaar en je kunt beter in het vaak zonnige Portugal je laatste jaren slijten dan in een nat en tochtig Hilversum. Je hebt dat geld immers ook niet voor niets verdiend en voor ons waren het leerzame jaren.
Jan Rot
5 jaar geleden kwamen we in contact met Jan Rot; artiest en meesterlijk hertaler.’ Gilles pakt de gsm en laat een stukje horen van Jan Rot op gitaar en stem als de Wannebiezz hem fluks volgen.
Gilles: ‘Jan Rot was meesterlijk hertaler en begenadigd tekstschrijver en na een korte aanloop durfden we hem dan ook te benaderen. We hadden direct een klik en snel kwam het plan om hem te vragen onze, min of meer, vaste tekstdichter te worden. Jan speelde de hoofdrol in onze videoclip van het, door hem geschreven Hou Toch Van Je Schoonmoeder en deelde zijn gebundelde her- en vertalingen met ons, waar veel bruikbaar ‘materiaal’ voor ons tussen zat.
En toen kwam het vreselijke nieuws: “Jan was ongeneeslijk ziek. Toen we ons realiseerden dat Jan er na, ten hoogste, anderhalf jaar niet meer zou zijn, stelden we hem voor om gezamenlijk een theatershow te maken ter nagedachtenis aan hem. Jan vond het een tof idee en zag het helemaal voor zich: de Wannebiezz op het podium met zijn liedjes en hijzelf geprojecteerd op de trekkenwand met de ene keer wat achtergrondinformatie over een bepaald liedje en de andere keer in gesprek met Arie, Rocco of mij.
Technisch gezien zou het zelfs mogelijk geweest zijn om samen met hem te zingen. Een machtig mooi concept, ware het niet dat hij in rap tempo steeds zieker werd en het zienderogen bergafwaarts met hem ging. Het plan is helaas in een luier van creativiteit gestorven.’
Gilles de la Tourniquette is er trots op dat liefhebbers hen soms op handen dragen vanwege het meedogenloze optimisme dat uit hun oeuvre klinkt. Gilles: ‘Mensen halen zoveel positieve energie uit onze muziek dat we onderhand in het ziekenfondspakket thuishoren vanwege de geneeskracht die ervanuit gaat. En … zonder nadelige werkingen.’
Coupe
Als Gilles de la Tourniquette opstaat uit Stoel I van Kapper Karel lijkt er hoegenaamd niets gebeurt met zijn frivole coupe, die enigszins aan die van VPRO-programmamaker Wim T. Schippers appelleert. De trouwe fan, waarvan een aantal zwaaiend en roepend de juist tot Dickensiaanse atmosfeer omgetoverde Pepersteeg/Peperstraat de etalage van Kapper Karel passeert, weet wel beter dan dat zijn pruikenbol zo eens in de drie jaar uit de as herrijst. Dat juist vandaag die dag is, mag een vrolijk en positief teken heten van onverwoestbare geldingsdrang en vertrouwen in om het even welke toekomst ook.
Surfen naar de Wannebiezz of tickets bestellen?
Website: www.dewannebiezzinahoy.nl
Facebook: https://www.facebook.com/wannebiezz
Instagram: https://www.instagram.com/wannebiezz
Kapper Karel
’t Salonnetje
Peperstraat 3
3131 CT Vlaardingen
Telefoon: 010-435 90 96
Facebook: www.facebook.com/kapsalontSalonnetje