Op maandagmiddag 3 april j.l. heeft Stichting Bezoek Westland haar jaarlijkse bijeenkomst
georganiseerd om het toeristische seizoen te openen. Wethouder Anko Goudswaard,
verantwoordelijk voor toerisme en recreatie binnen de gemeente Westland opende het
toerismeseizoen met het in ontvangst nemen van de nieuwe toeristische plattegrond van
Bezoek Westland en het eerste entreeticket voor de Westland Safari.
Ongeveer 60 partners en relaties van Bezoek Westland waren bijeen in The Vineyard. Het
thema van de opening was ‘Westland, trots onderdeel van Nationaal Park Hollandse
Duinen’. Georgette Leltz, directeur van het Nationaal Park Hollandse Duinen, was
uitgenodigd als gastspreker. Ze vertelde over “Het nationaal park ‘nieuwe stijl’, waarin
natuur en mens optimaal met elkaar verbonden zijn. Doel van het park is een veerkrachtig,
aaneengesloten en beleefbaar gebied, waarvan de kwaliteiten worden versterkt en
verankerd zijn in de hoofden en harten van mensen”. Het Nationaal Park Hollandse Duinen is een gebied dat natuur, stad en zee verbindt. Het park loopt van Hoek van Holland tot Hillegom en is 47 kilometer lang en 8,5 kilometer breed en omvat o.a. meer dan 60 vierkante kilometer natuur (Natura2000), 47 kilometer strand en tientallen prachtige dorpen.
De gemeente Westland sluit zich in 2023 aan als strategisch partner van dit nationaal park.
Panelgesprek
Vervolgens begeleidde gastheer Rob Veenman Westlandse kustondernemers Jennifer Grentz (Elements Beach), Miranda Hanemaaijer (Makani Beach), Judith van der Windt (Hotel De Gravin) en Eddy Moerman (Hotel Unicum Elzenhagen, voorzitter Koninklijke Horeca
Westland) in een levendig panelgesprek over de kansen van ondernemen in het Nationaal
Park Hollandse Duinen.
Nieuwe campagnes Bezoek Westland
Marketing-coördinator Jeroen Beelen presenteerde tijdens de bijeenkomst de nieuwe
campagnes voor dit toeristische seizoen. De focus ligt op het onder de aandacht brengen van de Westlandse kust en kassen. De campagnes bestaan uit Facebook-campagnes,
radiocampagnes, winacties en de inzet van influencers. Ook worden er nieuwe promotievideo’s en blogs ontwikkeld. Uit het project Agrotoerisme, dat in 2022 is gestart, komt als eerste resultaat de Westland Safari, een bus die vanaf 3 mei langs Westlandse kassen gaat rijden. Daar komt dit seizoen nog een route bij langs Westlandse tuinders,
waarbij met infoborden en QR-codes het verhaal van de Westlandse kassen verteld wordt.
Angelique de Wit, voorzitter van Bezoek Westland, overhandigde aan het einde van de
bijeenkomst de nieuwe toeristische plattegrond van Bezoek Westland aan wethouder Anko
Goudswaard. Daarna boden Freek Wesstein (Dr. Green Aloë vera), Ruud van Mil (De
Tuinderij) en Theo van der Valk (Bakkie Fietsen) het eerste entreeticket aan voor de
Westland Safari. Op weg naar de netwerkborrel konden alle gasten ook de Westland Safari
bus bewonderen.
Bezoek Westland is dé gebiedsmarketingorganisatie voor toerisme en recreatie in het
Westland en vertegenwoordigt 100 ondernemers in het Westland. Het totale recreatieve
aanbod in het Westland is te vinden op www.bezoek-westland.nl.
Foto
Joke van Geest