Bezoek Westland opent toeristisch seizoen

Bezoek Westland opent toeristisch seizoen

Op dinsdagmiddag 29 maart j.l. heeft Stichting Bezoek Westland - na 2 jaar afwezigheid door corona - weer haar jaarlijkse bijeenkomst georganiseerd om het toeristische seizoen te openen. Wethouder Abee, verantwoordelijk voor toerisme en recreatie binnen de gemeente Westland opende het toerismeseizoen. Ongeveer 65 partners en relaties van Bezoek Westland waren bijeen bij De Tuinderij om zich te laten inspireren door het thema ‘Agrotoerisme’. Glastuinbouw is wat Westland Westland maakt. Onze trots willen we delen en meer onder de aandacht brengen bij toeristen. Alle initiatieven die tuinders hebben dragen bij aan meer bewustwording van wat er daadwerkelijk achter al dat glas gebeurt, maar het draagt ook bij aan een gevoel van trots van onze eigen inwoners.

Bezoek Westland en de gemeente Westland zullen zich de komende jaren hard maken voor agrotoerisme. De bijeenkomst leverde ook nog een nieuw idee op: ondernemers willen met een heuse cabriobus tours langs verschillende kassen organiseren. Dit idee zal op korte termijn, met ondersteuning van Bezoek Westland, verder worden uitgewerkt. Als eerste zullen leden van de nieuwe gemeenteraad en het college van B&W en Oekraïense vluchtelingen worden uitgenodigd om mee te gaan.

Inspirerende sprekers en panelgesprek

Voorzitter Angelique de Wit heette de aanwezigen via een videoboodschap welkom. Tuinbouwondernemers Freek Wesstein van Dr. Green (Aloë vera) en Roel de Bakker van Prominent/Bakkie Fietsen (tomaten en meloenen) vertelden een inspirerend verhaal over het belang dat zij hechten aan het directe contact met consumenten en het ontvangen van bezoekers in hun kassen. Freek Wesstein legde in zijn verhaal de link naar wijngebied Stellenbosch in Zuid-Afrika en hoe ze daar bezoek aan wijnhuizen mogelijk maken. Roel de Bakker vertelde over het belang van verse groenten en fruit voor de gezondheid en de rol die het Westland daarin speelt. Dagpresentator Rob Veenman leidde vervolgens een panelgesprek, waarin naast de gastsprekers ook Ruud van Mil (De Tuinderij) en Aad Verduijn (Westland Horti Tours) plaatsnamen. Hierin kwam o.a. naar voren dat het Westland - nog steeds - te bescheiden naar buiten treedt met wat ze te bieden heeft en dat de link tussen glastuinbouw en toerisme daarvoor de nodige kansen biedt.

Nieuwe campagnes

Marketing coördinator Jeroen Beelen heeft tijdens de bijeenkomst de campagneplannen gedeeld voor komend seizoen. Er zullen online- en offlinecampagnes gaan draaien voor zowel dag- als verblijfstoerisme. “Het was ontzettend leuk om weer bij elkaar te komen en de wil en energie van de ondernemers te voelen en te zien hoe ze samen willen optrekken om nieuwe, leuke activiteiten te bedenken”, aldus Jeroen Beelen. “Ik ben trots hoe dit in Westland wordt opgepakt.”

Bezoek Westland is dé gebiedsmarketingorganisatie voor toerisme en recreatie en vertegenwoordigt ruim 100 ondernemers in het Westland. Het totale recreatieve aanbod in het Westland is te vinden op www.bezoek-westland.nl.

Fotograaf: Joke van Geest

31-03-2022