Het Nationaal Jeugd Musical Theater speelt op 12 maart haar nieuwe tourproductie Robin Hood de musical in Theater aan de Schie in Schiedam. De choreografie is in handen van Ashley Veldhuyzen uit Berkel en Rodenrijs.
Het NJMT produceert musicals voor en door jongeren, en is onder andere bekend van Peter Pan: het echte verhaal, Kruistocht in Spijkerbroek, Koning van Katoren en Alice in Wonderland. Naast de jongeren spelen enkele volwassen professionals mee zoals Cystine Carreon, Ruben Kuppens en Louis van Dijk.
Ashley groeide op in de Verenigde Staten, waar ze in een periode van bijna tien jaar meerdere nationale titels en prijzen ontving als professionele (wedstrijd)danseres. Ze studeerde aan Northpointe Dance Academy & Pinnell Dance Center in Columbus Ohio. Daarvoor studeerde ze onder andere aan de Ballet Magnificent Summer Ballet Intensive in Jackson, Mississippi en het Broadway Dance Center in New York.
Tijdens haar middelbare schooltijd, trad ze al op in verschillende musical- en theaterproducties, waaronder The Sound of Musical, 42nd Street en vertolkte de rol van Iris Kelly in de musical Fame. In 2001 trad ze op in de televisieshow Showstoppers American Dance Championships Television en plaatste zich in de top 5 met haar dansgroep.
Na de middelbare school ging ze een jaar lang Ballroom- en Latindance studeren bij wijlen Igor Iskhakov. Daarna sloot ze zich aan bij de groep Re-Creation als de dance captain, waarmee ze meer dan 350 shows gaf door heel Amerika.
In 2006 werkte ze in Los Angeles bij Stiletto Entertainment als danseres en vervolgens als bedrijfsleider voor de productieshows op de schepen van de Holland America Line.
Ashley verhuisde in 2011 naar Rotterdam en heeft sindsdien gewerkt bij Dansschool Kralingen, De Ballet- en Dansstudio Schiedam Vlaardingen, Circle Dance en het dansprogramma van het Leonardo College in Leiden.
Daarna werd ze hoofdcoördinator en trainer voor het Dansacademie programma van het Nationaal Jeugd Musical Theater in Amsterdam. De Dansacademie bereidt dansers voor op werk in de professionele wereld. Elk jaar organiseert ze daarnaast een speciale benefietdansvoorstelling voor Fight Cancer. En ze choreografeert de tourmusicals van het NJMT waaronder Kruistocht in Spijkerbroek, Koning van Katoren, Alice en Wonderland en dit jaar Robin Hood de musical.
Ashley heeft naast haar functie bij het NJMT veel ervaring opgedaan als choreograaf. In 2016 assisteerde ze bij de choreografie voor Q-Music's Foute Party, waarbij ze podiumwerk deed voor artiesten Fred van Leer, Gerard Joling en de Q- Music DJ's en zelf in de show danste. En in 2017 kreeg ze de eer om uit 140 internationale kandidaten gekozen te worden om, samen met 20 andere jonge opkomende choreografen, een nieuw stuk "The Faceless" te debuteren, voor Dance in Art's International Choreographic Showcase.
Sinds 2014 werkt ze ook samen met SKVR om dans op de Rotterdamse scholen te brengen. Ze heeft gewerkt aan verschillende samenwerkingsprojecten met Rotterdam Philharmonic Symphonie & Conny Janssen Danst. En momenteel werkt ze samen met een speciale school voor Oekraïense vluchtelingen in Rotterdam.
Afgelopen maanden heeft ze de choreografie verzorgd voor Robin Hood de musical, een episch, avontuurlijk kostuumdrama over strijden voor gelijkheid en je stem laten gelden. Een belangrijke boodschap in de wereld van nu waarin er nog steeds te veel ongelijkheid heerst, niet ieder mens een stem heeft en het niet overal vanzelfsprekend is dat je mag zijn wie je bent.
Ashley geeft aan dat ze erg graag werkt met het NJMT omdat er met de tours echt naar wordt gestreefd om de jongeren een stem te geven en ze aan te moedigen hun talenten te gebruiken om de wereld ten goede te veranderen. “We maken shows met een hoopvolle boodschap en zijn altijd op zoek naar manieren om iets terug te doen voor de gemeenschap.”, vult ze hierop aan. En dat maken ze zeker waar, want dit jaar gaat de volledige opbrengst van het castalbum van Robin Hood de musical naar de Nederlandse Voedselbanken. “Op deze manier hopen we onze jonge artiesten te leren dat er meer is in het leven dan alleen het creëren van iets moois voor op het toneel, maar om iets te doen dat ook levens zal raken.”, zegt ze hierover.
Het verhaal
Wanneer Marian na jaren terugkeert naar het kasteel in Nottingham, schrikt ze van hoe de stad er aan toe is. Na de dood van de koning, haar vader, heeft de sheriff de macht gegrepen. Hij is meedogenloos en regeert met harde hand met behulp van zijn neef Guy van Gisborne. De rijken zijn alleen maar rijker geworden en de armen armer. Marian heeft er van alles over te zeggen maar haar stiefmoeder Sybella snoert haar de mond: een vrouw moet haar plaats kennen.
In het kasteel voelt Marian zich opgesloten; ze ziet machteloos toe hoe het volk honger heeft en hoe onschuldige mensen worden gestraft voor de meest onbenullige vergrijpen, of omdat ze hun belasting niet meer kunnen betalen.
Dan staat er plotseling een held op vanuit de menigte, een kap ver over het gezicht getrokken, die op spectaculaire wijze een paar jonge veroordeelden bevrijdt met pijl en boog. Deze Robin Hood sluit zich aan bij een bende vogelvrijverklaarden die in het bos van Sherwood woont. De groep begint van de rijken te stelen en de buit te verdelen onder de armen, tot grote woede van de sheriff. Intussen hoort Marian dat ze wordt uitgehuwelijkt aan de hardvochtige sheriff De Rainault. Haar vrijheid wordt stukje bij beetje meer ingeperkt.
Ashley vond het erg leuk om Robin Hood de musical te maken, mede door de briljante muzikale tracks, gemaakt door componist, tekstschrijver en regisseur Elise Berends. In de voorstelling wisselen grote overweldigende massa scènes, spannende gevechten en indringende intieme momenten elkaar af. Het publiek kan volgens Ashley prachtige ballroom nummers met een moderne twist verwachten maar ook stoere bende scènes met een urban flair. Met een bewegend decor is ook een extra dimensie toegevoegd aan de algemene esthetiek op het podium.
Ze geeft aan dat het een erg mooi proces is om een personage met choreografie te helpen uitbouwen. De afgelopen vijf jaar heeft Ashley al met veel van de dansers uit de show in de Dansacademie of eerdere tours gewerkt, waardoor ze weet wat ze in huis hebben. Daarom vindt ze het extra leuk om ze te zien opgroeien tot geweldige professionele performers op het podium. “Ik ben erg trots op de show die we hebben gemaakt en hoop dat veel mensen in Nederland geïnspireerd zullen raken door dit verhaal.”, sluit ze af.
Componist, tekstschrijver en regisseur Elise Berends heeft het klassieke verhaal een interessante twist gegeven door Robin Hood een meisje te laten zijn. Maar wie schuilt er precies onder de kap van Robin Hood en zal deze held erin zal slagen om meer gelijkheid af te dwingen?
Kijk op www.robinhoodmusical.nl voor meer informatie en de volledige speellijst, of op www.theateraandeschie.nl voor kaartverkoop.
Robin Hood de musical steelt niet alleen je geld (als je rijk bent), maar ook je hart.