Begin dit jaar wordt Caludia de Breij benaderd door Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) met het verzoek een boek te schrijven over de toekomstige koningin: ‘Amalia.’ Dat past in een traditie die in 1955 begon met een portret dat Hella Haasse schreef over Beatrix en die in 1985 werd voortgezet met een boekje over Willem-Alexander, geschreven door Renate Rubinstein. Deze portretten worden uitgegeven in het jaar dat de troonopvolger 18 jaar wordt. Voor kroonprinses Amalia is dat op 7 december aanstaande.
Als de auteur via haar agent het verzoek krijgt contact op te nemen met de RVD is haar eerste reactie: ‘Wat heb ik verkeerd gezegd over het koningshuis?’ Het verzoek een portret in boekvorm te schrijven overdondert haar, maar natuurlijk zegt ze ja. ‘Omdat het bijzonder is diepgaand met iemand te kunnen spreken terwijl diens leven zich bevindt op het snijvlak van kind en volwassene. […] Omdat het, laten we eerlijk zijn, altijd leuk is om deuren te openen waarop staat ‘verboden voor onbevoegden’. Omdat het een historische opdracht is. En omdat ik me niet kan voorstellen nee te zeggen tegen iets waar zowel Hella Haasse als Renate Rubinstein ja op heeft gezegd.’
In ruim dertig korte hoofdstukjes schrijft De Breij een boeiend portret van de toekomstige koningin. Vele facetten van haar privéleven alsook van haar publieke leven passeren de revue. Als Claudia, die Amalia trouwens ‘gewoon’ tutoyeert, een keer aangeeft dat ze over haar privéleven wel erg openhartig is, reageert de kroonprinses met: ‘Maar jij bent geen pers.’
Tijdens de vele ontmoetingen maakt de auteur kennis met een prinses die op sommige terreinen bloedfanatiek kan zijn, een harde kop kan hebben en een bijzonder goed gevoel voor humor heeft. Met leren wil ze graag goed presteren, maar begint pas op het laatste moment met het doornemen van de lesstof. Toch zag ze kans om cum laude te slagen voor haar gymnasiumdiploma.
Ze is op sportgebied erg competitief, een familietrekje. Amalia speelt verdienstelijk piano (Claudia ook, dat schiep een band) en heeft een prachtige zangstem. De toekomstige vorstin schreef met een medeleerling als project voor school een eigen musical, die werd uitgevoerd in de Haagse Koninklijke Schouwburg.
Net als veel van haar leeftijdsgenoten heeft ook Amalia voorkeur voor gezond eten en sporten. Maar ook mentale gezondheid is belangrijk. Ze vertelt dat ze af en toe een professional raadpleegt als de druk om alles maar goed te willen doen weer (te) hoog is. Daarnaast zijn er ook ingrijpende gebeurtenissen in de familie, die hun sporen nalaten. In augustus 2013 overleed haar oom Friso, de broer van koning Willem-Alexander, als gevolg van een skiongeluk. In 2018 beroofde tante Inés, zuster van koningin Maxima, zich van het leven.
Hoewel het boekje geen grote omvang heeft, bevat het toch veel relevante informatie over de prinses. De wijze waarop Caludia de Breij het heeft opgeschreven is plezierig en relativerend. Het levert een boeiend portret op van een jonge vrouw, die voorbestemd is om koningin van Nederland te worden. De auteur eindigt haar voorwoord als volgt: ‘Dit boek is geen pleidooi voor de monarchie, en ook geen pamflet ertegen. Dit boek is een poging om iedereen die dat wil kennis te laten maken met een jonge vrouw die op een dag koningin van Nederland wordt.’ En dat is De Breij uitstekend gelukt.
Claudia de Breij (Amsterdam, 1975) maakt theater, componeert muziek en schrijft boeken. Daarnaast is ze radio- en televisiepresentator. In 2010 won ze de Poelifinario voor haar cabaretprogramma ‘Hete vrede.’ In 2016 en 2019 verzorgde Claudia de Breij de oudejaarsconference.
‘Amalia’ (gebonden, met stofomslag, 96 blz.) is in november verschenen bij uitgeverij Pluim en kost € 18,00. Het bevat een selectie van privéfoto’s uit het fotoarchief van de koninklijke familie. Niet verkrijgbaar als e-book.
illustraties:
1. omslag van het boek
2. portret van de auteur
Alle boekrecensies zijn ook terug te vinden op: www.vlaardingenleest.nl
Recensie
Gerard van Os
Fotografie
Hans-Peter van Veldhoven