De Vlaardinger https://devlaardinger.nl/portals/0/afbeeldingen/logo-V.png

Milieubewust en nieuwe arbeidsplaatsen

COUNT: industriële aanwinst

COUNT: industriële aanwinst

De buffer die de Praxis aan de zuidrand van de Deltaweg opwerpt mag nog even verhullen dat achter die vestiging “voor de makers” uitbreiding van het tankpark van COUNT plaatsvindt. Op die plek zijn de professionele makers inmiddels al begonnen.

Aan de overkant van Het Scheur, waarop juist een schip passeert, een industriële horizon zoals we die al decennialang kennen: tanks en schoorstenen. Koole Tankstorage Pernis en de Asfalt Productie Rijnmond-Rotterdam zijn directe achterburen van de relatieve nieuwkomer.

COUNT staat, behalve voor de titel “graaf” waarvan Dracula wellicht de bekendste is, voor een elkaar aanvullende groep bedrijven die niet alleen wereldwijd handeldrijven en zich bezighouden met logistiek, maar zich ook en allerhoogst in het vaandel gesitueerd op allerlei tastbare manieren opwerpen voor een duurzame toekomst.

Deze bedrijven verwerken, verhandelen en onderzoeken noviteiten binnen de handel in energie, de voedselsector en diverse afvalproducten, die dienen als feedstock voor de biobrandstofindustrie. COUNT is wereldwijd actief binnen de complete biobrandstof industrie en werkt nauw samen met wereldspelers die de biobrandstof produceren.

Dat Vlaardingen COUNT binnen haar poorten heeft weten te slepen mag een prestatie van formaat worden genoemd. Zoveel wereldwijde spelers kent de Schelvispekelenclave straks, na het uitgevoerde afscheid van Unilever, immers niet meer.

We spraken met Jacco van der Kamp. COO of Chief Operating Officer van de vestiging: ‘Nu nog kent COUNT twee Vlaardingse locaties. Het gehuurde terrein van de voormalige ROMI aan de KW Haven (Hiervan wordt eind 2019 de sleutel van de poort teruggegeven aan eigenaar annex verhuurder Transportmaatschappij Hooymeijer, red.) en het 9,7 hectares tellende gebied tussen Zevenmanshaven en Kreekweg.

In de tussentijd, en de eerste resultaten zijn al zichtbaar, ondergaat het terrein, waarop zes tanks en een weegbrug, een industriële facelift van tien tanks (totale capaciteit: 25.000 m3), twee weegbruggen, een kantoor en het nodige asfalt ten behoeve van het ladende en lossende vrachtverkeer.’

Onderzoek leert dat COUNT circa 0,4 % van het totale verkeer aan de Marathonweg voor zijn rekening neemt. Jacco van der Kamp: ‘Maar dat wordt snel minder. Onze focus ligt op vervoer over water. Nu nog hebben we twee steigers, waar schepen met een maximale lengte van 170 meter en een breedte van 24 meter kunnen aanmeren. Op termijn komt hier stroomopwaarts een steiger bij. Er wordt ook gekeken naar mogelijkheden om te zijner tijd aanlegsteigers te kunnen delen met busbedrijven, zodat op die manier de steigercapaciteit optimaal benut wordt.

In overleg met diverse instanties, waarvan we de gemeente Vlaardingen en het Gemeentelijk Havenbedrijf noemen, is bepaald dat de tanks, die zich vlak achter de bouwmarkt begeven, niet hoger worden dan decor en voorbuurman Praxis.’

COUNT levert op korte termijn voor Vlaardingen 15 arbeidsplaatsen op. Dat heet een ruime verdubbeling ten opzichte van de huidige 12 die er nu hun boterham met veel plezier en collegialiteit verdienen.

De vaste opslag bestaat uit dierlijke- en plantaardige oliën en vetten met een maximale opslagtemperatuur van 55˚ Celsius. Hier geen brandbare materialen. Iets verder in de toekomst wordt onderzocht of kan worden overgegaan op aardwarmte of geothermie. ‘Duurzaamheid en het milieu staan centraal,’ weet Jacco van der Kamp. ‘Net als de implementatie van (voorzien van een radius) zonnepanelen, die we rond de tanks willen plaatsen. Mogelijk dat “in het veld” op termijn ook nog panelen verschijnen.

Ook hebben we gekeken naar windenergie. Helaas krijgen we geen toestemming voor het plaatsen van één of meerdere windmolens. Tevens zijn we in overleg met een grote energieleverancier die een ondergronds restwarmte leidingnet langs Vlaardingen heeft lopen.

In het kader van de energietransitie, het oprichten van een “groene Hub” in Vlaardingen en onze maatschappelijke verantwoordelijkheid als bedrijf en werkgever lopen wij hierin graag voorop.'

Terwijl we over de nog deels nog braakliggende gronden wandelen passeert in de verte een tractor. Achter de twee grote wielen een watertank. Jacco van der Kamp: ‘Iedere uur rijdt die een rondje en sproeit water over het losse zand. Dat is om grote verstuivingen tegen te gaan en dit toneel niet al te veel op dat van een spaghettiwestern te laten lijken.’

In november 2018 zullen de werkzaamheden voor realisatie van fase 1 worden afgerond. Op dat moment is Vlaardingen een tevreden wereldspeler rijker.

De Vlaardinger zal zich geregeld op de nieuwbouw storten en hiervan verslag doen in woord en beeld.

Bedrijfsgegevens
COUNT Terminal Rotterdam B.V.
Westerkade 2B, 3016 CL Rotterdam

Website: www.countcompanies.com

A First Dutch Brand

5 commentaar(en) op artikel "COUNT: industriële aanwinst"

Wereldbedrijf binnengesleept - levert op korte termijn 15 arbeidsplaatsen!!! "Dat heet een ruime verdubbeling ten opzichte van de huidige 12 die er nu hun boterham met veel plezier en collegialiteit verdienen," legt Dhr. Joore ons geduldig uit.

Opslagcapaciteit verdubbeld, meer asfalt om alles te faciliteren en tegelijkertijd op magische wijze minder vrachtverkeer over de Marathonweg! Het was dus een goed besluit de meetapparatuur aldaar alvast uit te schakelen: we hebben die metingen na dit succesverhaal toch niet meer nodig.

"‘Duurzaamheid en het milieu staan centraal,’" blabla "groene hub" blabla "maatschappelijke verantwoordelijkheid als bedrijf en werkgever" blabla "lopen wij hierin graag voorop." Joore: "Terwijl we over de nog deels nog braakliggende gronden wandelen passeert in de verte een tractor. Achter de twee grote wielen een watertank. Jacco van der Kamp: ‘Iedere uur rijdt die een rondje en sproeit water over het losse zand. Dat is om grote verstuivingen tegen te gaan en dit toneel niet al te veel op dat van een spaghettiwestern te laten lijken.’"

LOL!!! Goede maatregel tijdens deze hittegolf, jongens, jullie snappen tenminste waar je prioriteiten liggen!!

Door: Mariella Konings Op:

Beste Mariella Konings, harteklijk dank voor uw reactie. Deze reactie werpt bij mij toch een paar vragen op. Deze zou ik graag met u willen bespreken. Wilt u zo vriendelijk zijn om contact met mij op te nemen via: info@countcompanies.com ?

Dan licht ik heel erg graag persoonlijk toe wat we met deze uitspraken in de prtaktijk bedoelen, wat we er concreet mee (gaan) doen en kan ik verdere vragen uwerzijde beantwoorden.

Alvast hartelkijk dank voor uw reactie.

Gr. Jacco van der Kamp

Door: Jacco van der Kamp Op:

Beste Mariella Konings, hartelijk dank voor uw reactie. Deze reactie werpt bij mij toch een paar vragen op. Deze zou ik graag met u willen bespreken. Wilt u zo vriendelijk zijn om contact met mij op te nemen via: jacco.vanderkamp@countcompanies.com ?

Dan licht ik heel erg graag persoonlijk toe wat we met deze uitspraken in de prtaktijk bedoelen, wat we er concreet mee (gaan) doen en kan ik verdere vragen uwerzijde beantwoorden.

Alvast hartelkijk dank voor uw reactie.

Gr. Jacco van der Kamp

Door: Jacco van der Kamp Op:

Goede morgen. Deze mannen hebben volgens mij geen kennis van zaken. Je broek moet altijd uit de laarzen. Hoe ga je ooit duurzaam worden als je voor 10 cent op de voorste rij wil zitten. Jullie lijken op Peppie en Kokkie

Door: Johan Petersen Op:

Beste Johan, over kennis van zaken gesproken:Bij veiligheidslaarzen zit je broek altijd in je laarzen.Je hebt laarzen aan,om te voorkomen dat je natte voeten krijgt, als je broek over je laarzen zit, wordt je broek nat ,je kunt in je broekspijpen niet zien tot hoever je in het water staat en er is een groot gevaar,dat je met je losse broekspijpen ergens achter blijft hangen en dat struikelt.

Door: Jan Verboon Op:

Laat een reactie achter

Naam:
E-mailadres:
Reactie:
Reactie toevoegen

Meest gelezen: