De Vlaardinger https://devlaardinger.nl/portals/0/afbeeldingen/logo-V.png

Protesten pas af gesneden ...

A4: 'Beslissing met vaart!'

A4: 'Beslissing met vaart!'

In een wat als geheim en allesbehalve geafficheerd vooroverleg in het Delta Hotel is besproken werd niet helemaal duidelijk. Dat zal voor Eurlings ook gegolden hebben. Want de demissionair minister betrad pas om 11.45 het gebouw. Bijna 2 uur na aanvang. Opvallende zenuwachtigheid bij de bewaking op de stoep van het hotel. Oortjes en nerveuze blikken regeerden de majestueuze trappen. Protesterende publiek was kennelijk niet vooraf geïnformeerd en ontbrak geheel.

Later, na de lunch en een gehaaste tocht door Vlaardingen, vertrok de stoet voorgoed de enige berg op die Schiedam en Vlaardingen delen: het zandlichaam van de A4. Toneel van vele (laat moderne) veldslagen van Schiedamse en Vlaardingse jeugd.

GroenLinks fulmineerde in haar digitale krant dat de heren Haagse politici ineens wel over heel veel vrije tijd konden beschikken. Om als een opgeschrikte (zand)haas ten overstaan van een klein groepje protesterende bewoners (buiten) en de gebruikelijke driedelig gepakte jaknikkers (binnen) een razendsnelle handtekening te plaatsen onder het akkoord. Het tracébesluit. Voor 24 september tekenen luidde op dinsdag nog de boodschap. Morgen is het zover fluisterde iemand mij op woensdag in.

Mevrouw Wilma Verver-Aartsen (burgemeester van Schiedam) vond in de geboden gelegenheid een uitstekend podium Schiedam als toeristische trekpleister te promoten. Hierbij geheel voorbijgaand aan de ernst der dingen. Een blik naar buiten op de overvloedige aanwezig zijnde politie en hordes bewaking en haar toon zou anders hebben moeten klinken.

Uiteraard stond het betoog van Eurlings vol van de positieve kanten van deze 7 kilometer lange (deels overdekte) strook asfalt. Dat hij er uiteindelijk de Crisis & Herstelwet voor nodig had om zijn in 2007 in jeugdige onbezonnenheid gedane uitlatingen waar te kunnen maken is voor vele bewoners een wrange gedachte. Het klinkt alsof zowel Schiedam als Vlaardingen slachtoffer is van een weddenschap.







Enige feiten en meningen van demissionair minister Camiel Eurlings.

‘De A4 komt tussen Delft en het Kethelplein. Met een voorbereidingstijd van 50 jaar is dit de ‘langste’ rijksweg ooit.’ Halverwege zijn betoog gaat de gsm van Eurlings af. Voor de criticaster reden de ongeïnteresseerdheid van Eurlings te benadrukken. ‘Ter hoogte van het riviertje de Zweth komt een aquaduct. Er moeten nog kassen worden gesaneerd. Dit wordt de mooiste en best ingepaste rijksweg ooit. De A13 (Rotterdam-Delft) kent dagelijks 160.000 autobewegingen. De A4 kan als bypass fungeren bij ongelukken op de A13. Verkeersinfarcten worden voorkomen. Beide rijkswegen worden rustiger: A4 en A13 ‘delen’ hun berijders.’ Worden dat er dus 80.000 elk per dag? ‘De formele start van de A4 vond plaats in 1993.’

De A4? Een icoon van vertraging. De A4? Het moeilijkste, maar mooiste dossier ooit.’

De A4 is vanaf 2 september 2010 niet langer de benaming van een maagdelijk blanco vel papier. De A4 wordt een betonnen realiteit met vloerbedekking van asfalt en een dak van uitlaatgassen. In 2015 mag de allereerste auto het tracé betreden.

Laat een reactie achter

Naam:
E-mailadres:
Reactie:
Reactie toevoegen

Meest gelezen: