Een literair licht schijnt op onze tijdsgeest

In The Light Of What We Know - Zia Haider Rahman

Boekbespreking door Robin Bongers

In The Light Of What We Know is de debuutroman van Zia Haider Rahman. De roman, tot nu toe zijn enige boek, is met verschillende grote literaire prijzen bekroond. De auteur heeft een achtergrond met connecties in prestigieuze universiteiten als Oxford, Yale en Cambridge en heeft achtereenvolgens in de financiële en de juridische wereld gewerkt. Dit alles komt tot uiting in zijn eerste roman.

Literatuur heeft een bijzondere kracht, die je in de media niet of nauwelijks tegen komt. een die weinig andere media weten te bereiken. Het zorgt dat de lezer dingen niet alleen kan weten maar ook kan gaan begrijpen, kan gaan voelen. Waar informatie te halen valt uit schoolboeken en kranten, kan een goed geschreven boek ervoor zorgen dat de lezer zich in een historische situatie kan wanen. Niet alleen weten hoe groot het aantal slachtoffers van een oorlog is, maar ook aanvoelen hoe het geweest moet zijn om die oorlog mee te maken. Goede literatuur kan dat bewerkstelligen.

In The Light Of What We Know behoort daartoe. Het boek gaat over wereldgebeurtenissen van de in de afgelopen twee decennia. Het is een boek vol belangrijke onderwerpen als filosofie, wetenschap en geschiedenis. De auteur toont grote ambities, en het mooie is dat hij een groot deel daarvan waar maakt. Het boek is bijzonder goed geschreven – zeker omdat het om een debuut gaat – en de zijsporen die Rahman inslaat zijn fascinerend.

Het boek zit vol met feiten, verwijzingen en quotes die binnen het boek een logisch geheel vormen. Mogelijke kritiek zou kunnen zijn dat Rahman pocht met zijn kennis, maar hij doet dat vanuit een volledig begrip van de onderwerpen die worden aangesneden; hij toont zich een even bekwaam docent als auteur. Alle zijsporen (die aanvoelen als ‘wist je dat”) hebben een doel in het grotere verhaal en zijn vermakelijk of interessant om te lezen.

Het verhaal begint bij het eind en stukje bij beetje wordt prijsgegeven wat er aan vooraf is gegaan. Het verhaal wordt verteld uit eerste persoon door karakter wiens naam nooit verteld wordt. Hij vertelt ons dat er een verwilderde man voor zijn deur staat. Het blijkt Zafar te zijn, ooit zijn beste vriend. Zafar heeft een hoop te verwerken gehad en heeft iemand nodig om zijn verhaal aan kwijt te kunnen.

Mogelijke twijfels en vragen die opkomen tijdens het lezen worden geanticipeerd door Rahman. De verteller en Zafar praten vrijwel hetzelfde, maar dit wordt uitgelegd; het is niet het falen van de auteur in het geloofwaardig over laten komen van de verschillende karakters. De auteur begrijpt dat sommige gebeurtenissen nogal vergezocht lijken, maar hij speelt er zo mee dat je het als lezer accepteert.

Het boek is echter niet perfect. De karakters houden een bepaalde afstand en er zijn te weinig prikkels om je als lezer emotioneel bij hen betrokken te voelen. Toch kan ook dat worden uitgelegd: het boek wordt verteld door de naamloze verteller, die overbrengt wat hem is verteld door Zafar. De karakters die wij als lezer leren kennen, leren we dus al door een dubbele persoonlijke lens kennen. De vrouwelijke karakters in dit boek zijn vaak erg vlak en komen amper menselijk over. Is dit het falen van Rahman om zich in te leven in vrouwen? Waarschijnlijker is het dat dit een subtiele manier is om de lezer duidelijk te maken dat de verteller onbewust seksistisch is, hoewel hij zichzelf als modern beschouwt en voor gelijkheid kiest. Ook de zwakkere punten zijn dus te verklaren als artistieke keuzes, maar zorgen toch voor het gevoel dat je iets mist.

Uiteindelijk is het boek toch een aanrader, hoewel een beetje pretentieus en niet ontzettend goed. Een literair licht dat schijnt op onze tijdsgeest. Het zou over een paar decennia nog eens gelezen moeten worden om de historische gebeurtenissen van deze tijd te kunnen begrijpen.

Zia Haider Rahman is een in Bangladesh geboren maar in het Verenigd Koninkrijk opgegroeide Britse auteur. In The Light of What we Know is in 2014 verschenen bij Farrar, Straus en Giroux en telt 497 pagina’s. Het boek is in 2015 ook in het Nederlands verschenen als ‘in het licht van wat wij weten’ bij uitgeverij Hollands Diep (589 pagina’s). Het boek (boek weg) is in beide talen ook als Ebook beschikbaar.