De Vlaardinger https://devlaardinger.nl/portals/0/afbeeldingen/logo-V.png

Parkeergeld noodzakelijk

Frank Tomeï & het nakende 19e Zomerterras

Frank Tomeï & het nakende 19e Zomerterras

Het liefst zou de juist in de Vlaardingse Adelstand der Gouden Haring verheven Frank Tomeï iedere laatste vrijdag van het Zomerterras inruimen voor het Chileense Chico Trujillo. Maar logistieke- en agendaproblemen verhinderen deze swingende uitverkiezing tot jaarlijkse Huisband. Noem het Franks Grootste Wens.

Dit jaar de 19e editie van het Zomerterras. Dat mag dan ook gelijk een van de redenen zijn van zijn benoeming tot Gouden Haringdrager. Al moet gezegd dat hij, naast de grote eer, de door vriendin Tanya uitgenodigde heirschare van zijn vriendenclub en het feestje achteraf misschien wel leuker vond, dan de plechtige inauguratie.

Nog ruim een week en het Zomerterras gaat weer van start. Negen weekend gebonden dagen strijken vanaf vrijdag 10 augustus als vanouds op Vlaardingen neer. Dat laatste mag een wonder heten, want het had maar een fractie gescheeld of het festijn - en alle andere lokale evenementen - hadden tot de jongste geschiedenis behoord.

Er was een impulsbijdrage nodig van de gemeente Vlaardingen om alle noodzakelijk geachte veiligheidskosten te dekken. Frank Tomeï: ‘Dat is de redding van alle Vlaardingse festivals. Begin 2018 hebben we de noodklok geluid. Hierop heeft de politiek, met dank aan de toen aanstaande verkiezingen, goed op gereageerd. Dat was een tactisch bepaald moment, maar de kwestie speelde al jaren.

De wethouders Kunst & cultuur waren gepolst. Die zeiden: “Overtuig de gemeenteraad, en ik kan helpen.” Het redden van de Vlaardingse festivals is naar mijn idee een nuttige besteding van de parkeergelden geworden.’

Breder
Frank Tomeï is blij. Na jaren van crisis, een financieel slecht jaar (2014) en drie prima jaren daarop is er ruimte voor verbreding van het aanbod. ‘Er valt weer theater te genieten. Samen met Renske Verbeek (Stadsgehoorzaal) en Rory Dickhoff (Kroepoekfabriek) is er sprake van een betere beleving en meer kleur. Renske is een fijne partner. Niet alleen oppert zij artiesten, ook holt zij achter financiering aan en regelt van alles en nog wat. Stadsgehoorzaal en De Kroepoekfabriek zijn onze grote back-up. Zij denken mee in woord en daad. Ook bijvoorbeeld met koppeling van Facebookpagina’s. Dan heb je ineens een veel ruimer communicatieplatform.’

Sprake is er ook van zogeheten “opvolgprogrammering”. Een onbekend, maar talenvol bandje dat positieve reacties oproept wordt na een half jaar door De Kroepoekfabriek nogmaals gevraagd en kan het jaar erop zomaar op het Zomerterras hoofdpodium staan. En vice versa, natuurlijk. Dat is de dynamiek.

Op het moment dat op zondag 26 augustus 2018 de laatste klanken van Steffen Morrison van het Grote Podium over het veld versterven staat het eerste overleg voor het jaar daarop al gepland. Frank Tomeï: ‘Toiletten en rijplaten zijn, mede door de groeiende bouwactiviteiten, schaars goed. Die dien je oktober al te hebben gereserveerd én betaald. Doe je het namelijk niet …’ Dan plas je wellicht tussen bosschages met je voeten in de prut.

Risico
‘Het organiseren van een festival is een continu proces van inhoudelijk en strategisch plannen. Inclusief alle financiële onzekerheden. Op het moment dat het Zomerterras van start gaat is 1/3e van het budget nog ongedekt. Het weer en de entourage bepalen aan de hand van de omzet en tickets voor de laatste avond of we het gaan redden.

Omdat niets zo veranderlijk is als het weer en Des Menschens wil en doen en laten, hanteert het Zomerterras een financieel schema over vier jaar. Hierin zijn de betere en de minder goede jaren aardig verdeeld en tegen elkaar weggeschrapt.

Op dit moment (maandag 30 juli, red.) zijn er van de laatste avond al 2.600 van de 4.000 beschikbare kaartjes verkocht. Maar daar mag je niet vast mee rekenen. Er blijven externe invloeden, die de boel overhoop kunnen gooien.’

Tickets voord de laatste avond kosten € 10,-. Voor € 15,- heb je er ook eentje en ben je vriend van het Zomerterras. ‘Dat biedt nauwelijks voordelen gokt Frank Tomeï, buiten dat je achtmaal gratis mag plassen.’

Trots op
Frank Tomeï heeft dit jaar hemel en aarde bewogen om Puerto Candelaria naar het Zomerterras te halen. ‘Dat is een beetje mijn dingetje,’ zegt hij. ‘Ik ben van de Latin-muziek en Puerto Candelaria is een mooie cross-over of mix van Colombiaanse ritmes in een jasje van de swing van de voorbije jaren ’30.’

Hij vertelt van WOMEX. De jaarlijkse vraag en aanbod muziekbeurs voor wereldmuziek afgelopen jaar gehouden in het Poolse Katowice: ‘Ik vertegenwoordig vier dagenlang het Zomerterras en het Rotterdamse BIRD. Het moet gezegd, meest zijn het bands die optredens over de grenzen zoeken. Maar ik sta er om podiumruimte te bieden. Dat resulteerde in ruim 200 afspraken en mag een succes heten.’

Net als ieder jaar staan er een paar bekendere acts geprogrammeerd. Frank Tomeï: ‘Dat zijn bands die naar je gevoel iets te duur zijn. Aan de andere kant geven die je festival net dát beetje extra. Denk dit jaar aan: Kenny B van de hit Parijs (en vorig jaar de leukste band van het Rotterdamse Reggaefestival) en Brainpower + RE: Freshed Orchestra. Zie die twee als een kers op een verder ook heerlijke taart.’

Lokaal Kabaal
Dat Vlaardingse bands het als een eer beschouwen voor een uitgebreid Vlaardings publiek op te treden mag geen geheim heten.

Van eigen komaf dit jaar o.a.: Stenchtown, Corvin, Silver Pockets Full, Los Rancheros, Rita Young, Lobo, De Wannebiezz, ‘The Band’ Band, Carla & Jobea en de KD40 Funkband onder leiding van ex-Normaal saxofonist Jan de Ligt.

Nog veel meer …
Het gesprek met Frank Tomeï nam vrijwel net zo veel tijd in beslag als de voorbereiding op weer een jaartje ’t Hof annex Oranjepark. Vandaar dat een paar onderwerpen die wel zijn besproken de pers niet hebben gehaald.

Maar daarom is er de Zomerterraskrant, bestaat www.zomerterras.nl en heb je Facebook: www.facebook.com/zomerterras/. Verder een door b-creative gemaakte trailer met Monty Pythoneske invloeden: www.facebook.com/zomerterras/videos/vl.1591407867544485/1145867532220736/?type=1

2019
Volgend jaar zal sprake zijn van het vierde lustrum. Wie kan daar nu iets op tegen hebben!

3 commentaar(en) op artikel "Frank Tomeï & het nakende 19e Zomerterras"

Jammer dat er alleen gesubsidieerde organisaties (KF/Stadsgehoorzaal) worden betrokken bij de programmering. De kans met uitsluitend deze organisaties is groot dat er te veel op zeker wordt gespeeld in de programmering. Ook KOFA is inmiddels een interessant muziekpodium in ons Vlaardingen. Ook al zoeken zij het wat meer in het underground sfeertje maar is dat juist niet tof? Geert van Wees liet Vlaardingen onlangs tijdens het haring en bierfeest nog zien een popfestivalletje te kunnen organiseren dat voor een groot deel draait op zonnepanelen. Muziekcafe de Hommel geeft ook al jaren vele beginnende en gevorderde band uit de regio een podium en onze Vlaardingse Platenreus heeft inmiddels ook al een jaarlijks terugkerend Record store Day omgetoverd in een regionaal Popevenement . Wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen , de muzikale vijver is zoveel groter! Ik verlang weer naar een zomerterras met wat minder meanstream !

Door: Peter sylvan Mooy Op:

Al eerder heb ik aangegeven op deze site dat het evenement teveel is uitgegroeid om zoveel mogelijk publiek te trekken. Het oude hof van pomona, met lokale bandjes die hun skills laten zien, is niet meer. Ik ga niet meer naar zomerterras, het is te weinig Vlaardings. Op de eindavond is het uitverkocht om bekenden tegen te komen en te zeggen dat je bent geweest, Andere kleinschalige evenementen in de regio ga ik wel naar toe, zoals door kofa opgezet, hulde aan Geert die dat in Vlaardingen weer tot leven brengt.

Door: Centrum Op:

Frank vergeet bij het kopje lokaal kabaal 'let's be gypsies ' die vrijdag 17 augustus optreden op het hoofdpodium.

Door: Ton Voskuulen Op:

Laat een reactie achter

Naam:
E-mailadres:
Reactie:
Reactie toevoegen

Uw naam
Uw e-mailadres
Onderwerp
Vul uw bericht in...
x

Meest gelezen: