De Vlaardinger https://devlaardinger.nl/portals/0/afbeeldingen/logo-V.png

Karel Doormanhof: ‘Zwaar achterstallig onderhoud’

Schimmel, kortsluiting en wateroverlast

Schimmel, kortsluiting en wateroverlast

Karel Doormanhof, een vergeten zijstraatje in de Oostwijk. Google Maps moet eraan te pas komen deze plek op voorhand te traceren. Tussen alle eeuwoude woningen staat een driehoog blok. Exemplarische woonplek uit de jaren 80 van de vorige eeuw, toch een idyllisch hoekje, tot je naar binnen gaat.

Nog voor woordvoerster (met algemene instemming van de huurders) en gids Wendy van den Brink ook maar een woord heeft gezegd, op een hartelijk “hallo” na, is meteen duidelijk waar hem de schoen wringt: achterstallig onderhoud waar je kijkt. Het geeft het voormalig onderkomen van De Pionier een shabby aanblik, een plamuurmes, plamuur en een kwast verf zouden hier al wonderen verrichten.

Verhuurder Woonstichting Samenwerking zet echter al jarenlang de hakken in het zand. Intimiderende brieven waarin de huurders wordt gewezen op “juridische verplichtingen” (Verplichtingen die in de huurovereenkomst administratief zijn vastgelegd?). Wie niet sterk in de schoenen staat voelt het water tot aan de lippen stijgen. Vaak niet alleen figuurlijk.

Als we naar haar woning lopen wijst Wendy van den Brink me op een blauwe emmer, die bij de buurman in de woonkamer staat. Recht onder een lamp, waarlangs water naar beneden stroomt. Elektriciteit en water: een gevaarlijke combinatie. Zelfs een schout-bij-nacht als Karel Doorman zou gruwen van zo’n zeemansgraf op driehoog.

‘Ik betaal € 483,- per maand voor een driekamerwoning,’ zegt Wendy van den Brink. ‘Daar komt jaarlijks een huurverhoging van zo’n 5% bij. Dat is wettelijk en wordt niet door de bewoners bestreden, maar daar hoort zeker ook regulier en incidenteel onderhoud bij. Ook Samenwerking heeft rechten en plichten.’

Wendy van den Brink kwam in 2014 aan de Karel Doormanhof wonen. Toen nog een woongroep. Dat contract met De Pionier is in 2015 eenzijdig door samenwerking opgezegd. De deelnemers aan de woongroep werden voor een groot deel huurder. Protesteren hielp niet. ‘De laatste anderhalf jaar zijn aan de buitenkant de raamlijsten geschilderd en er is een nieuwe cv-ketel opgehangen.’

Verder worden bewoners bij klachten van het bekende kastje-naar-de-muur gestuurd. Ongeacht de klacht hanteert Samenwerking een ontmoedigingsbeleid. Hier staat er water op de vensterbank, daar viert schimmel feest, links-en-rechts valt het stucwerk, ontbreekt verf en wat al niet meer. De Karel Doormanhof oogt triest en verwaarloost als Oliver Twist, in 1838 door Charles Dickens beschreven.

‘De buurman met de Blauwe Emmer,’ zoals hij wordt genoemd, ‘heeft een spoedmelding gedaan bij Samenwerking. Nu loopt de klacht 2-3 maanden. Er kwam een elektricien, die vond het meer iets voor de loodgieter: nu is er een patstelling; negeren van de problemen het parool. Iemand van de pers schijnt Samenwerking te hebben geconfronteerd met dit fenomeen. Nu schijnt er iemand langs te komen. We zijn benieuwd.’

Wie in de krochten loopt ziet op elke gang een metalen kast. Bleke metafoor voor bergingsruimte. Daaromheen allerhande speelgoed, bierkratten, een plastic plantje, een tafel, wat stoelen, etc. Afhankelijk van de gezinssamenstelling varieert die opeenhoping. ‘Ieder jaar krijgen we een dreigbrief van Samenwerking. Hierin staat dat per 1 mei (Dag van de Arbeid) de gang wordt leeggehaald en dat wij, de bewoners, opdraaien voor de kosten.’

Wendy van den Brink: ‘Beneden is een gezamenlijke ruimte. Die wordt feitelijk niet benut. Daar kunnen fietsen en meer zaken opgeslagen. De huurders? Dat is een homogene groep. We kunnen prima door één deur, als die tenminste niet klemt. Maar: dat brengt extra kosten met zich mee.

Kijk, we zijn best bereid wat meer te betalen. Als Samenwerking ook eens haar goede kant laat zien. Dat betekent: klachten serieus en adequaat opvolgen en oplossen. Niet langer reparatieverzoeken negeren. In Utrecht woonde ik in een woongroep. Daar is een vochtwerende laag over schimmel gelakt: probleem verholpen. Hier gebruikt samenwerking kennelijk niet het juiste product, dus bij een buurvrouw kwam de schimmel net zo hard terug. De condities als temperatuur, zuurgraad en zuurstof zijn perfect voor de schimmel. Maar niet voor de mens.

Vervelend is ook dat als Samenwerking een voorstel doet, dat niet onderhandelbaar is. “Neem het, of laat het,” is hun stelling. Zo zijn er meer voorstellen gedaan, maar telkens stuiten we op de ambtelijke muur van onwil die Samenwerking metselt. Het is geen klantvriendelijke club.’

De Karel Doormanhof is niet langer een achterafstraatje in de Oostwijk, zeker is het geen woonunit met huurders waar Samenwerking, de bewoners, noch de in 1942 gestorven schout-bij-nacht met plezier verblijft. Enkel de Woonstichting is bij machte er iets aan te doen en het idyllische van dit hofje van de zwaarbeladen term “vergeten” te verlossen.

De huurders willen graag, nu Samenwerking nog.

 

1 commentaar(en) op artikel "Schimmel, kortsluiting en wateroverlast"

SP Vlaardingen zal de bewoners steunen met hun strijd voor goede, gezonde en veilige huizen d.m.v. actie

Door: Siciid Ducaale Op:

Laat een reactie achter

Naam:
E-mailadres:
Reactie:
Reactie toevoegen

Uw naam
Uw e-mailadres
Onderwerp
Vul uw bericht in...
x

Meest gelezen: