De Vlaardinger https://devlaardinger.nl/portals/0/afbeeldingen/logo-V.png

3e petroleumhaven e.o. door HEBO Maritiemservice gecleaned

Opruiming olievervuiling

Opruiming olievervuiling

De Vlaardinger sprak vanmiddag kort met HEBO Maritiemservice uit Zwartsluis. Zwartsluis, voor de geïnteresseerden, ligt zo’n 20 km boven Zwolle. Vlak onder en tegen Nationaal Park Weerribben-Wieden. Dit gespecialiseerde bedrijf is momenteel druk bezig de olievervuiling, als gevolg van de aanvaring van de Bow Jubail van het Noorse Odfjell afgelopen zaterdag 23 juni met een steiger in de 3e Petroleumhaven. Voordat het lek kon worden gedicht is zo’n 200 ton stookolie vrijgekomen. De steiger is van LBC Tank Terminals aan de Oude Maasweg 4. LBC is buurman van Odfjell.

Het opruimen van de stookolie gaat zeker nog enige dagen duren. Een deel van de olie is de Maas ingestroomd. Het is een lang spoor en er zijn al dieren gezien en aangetroffen met olie op hun veren.

Het spoor loopt tot aan Hoek van Holland. Daardoor bestaat de kans op vervuilde stranden. Met dit mooie en warme weer kan er de komende dagen sprake zijn van stankoverlast. Jachthavens in het havengebied zijn inmiddels tot nader order gesloten om verdere verspreiding tegen te gaan. Door de voor ons en Spijkenisse gunstige windrichting is de stankoverlast tot op heden nihil.

Om de stookolie op te ruimen is HEBO bezig met skimmen, zeg maar: afromen van het wateroppervlak. Vlaardingers kennen die term ongetwijfeld door Coerd de Heer. Die heeft in ’t Hof/Oranjepark een paar jaar geleden het EK Skimmen, oftewel het steentjesscheren, gehouden.

HEBO maakt gebruik van zogeheten side skimmers. Dat zijn drijvende veegarmen, die aan het schip zijn gemonteerd. Die veegarm is zo’n 5-10 meter lang en zuigt circa 20-40 m3/hr. Die hoeveelheid bestaat voor 98% uit olie en bevat maar 2% water. Compleet met een olie-transportpomp neemt de veegarm of skimmer zowel diesel als dikkere oliën, zoals deze stookolie, op.

De skimmer wordt ingezet samen met olie-kerende schermen of Floating Baffles, zeg maar Drijvende Schermen) die zorgen ervoor dat de stookolieplas niet groter wordt, en diverse absorptiematerialen en zogeheten Oil Spill Control-producten.

Die laatste groep varieert van absorberende doeken, voor als je bijvoorbeeld olie hebt gemorst in je garage, tot aan chemische en oplosmiddelen en olie/water separatoren toe. HEBO gebruikt overigens geen chemicaliën.

Naast dit incident met de Bow Jubail is de Odfjell Termnal ook niet geheel zonder zonden. In de periode 2000-2012 was sprake van een aantal incidenten. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft een paar jaar terug (in 2013 om precies te zijn) hiernaar onderzoek uitgevoerd en ook is de terminal in die periode een tijdje stilgelegd.

Bedrijf, werksystemen en problemen zijn toen uitvoerig bekeken. Verder waren vergunningverlening, inspecties, toezicht en handhaving onder meer onderwerp van nadere beschouwing.

De uitkomst luidde in het kort: Langdurig onbeheerste veiligheidssituaties, onvolkomen toezicht en handhaving. Gevolg: langdurig onbeheerste veiligheidssituatie en er is niet voldaan aan wet- en regelgeving waardoor werknemers een verhoogd risico liepen.

Toezichthouders, die al jaren op de hoogte waren van de slechte veiligheidssituatie, grepen pas laat in. Veiligheid, zo bleek later, was een ondergeschoven kindje en ieder gevoel voor urgentie ontbrak. Op 27 juli 2012 is het bedrijf stilgelegd.

Nu denk je misschien, wat moet ik met die informatie? Feit is dat Odfjell zeker geen onbespoten appel is en zeker geen Vestaalse maagd, die trouwens in het bij het Forum Romanum, naast de Tempel van Vesta, gelegen Atrium Vestae verantwoordelijk waren voor het brandend houden van het heilige vuur. En dat laatste is maar goed ook, want als 200 ton stookolie in de brand vliegt …

Laat een reactie achter

Naam:
E-mailadres:
Reactie:
Reactie toevoegen

Uw naam
Uw e-mailadres
Onderwerp
Vul uw bericht in...
x

Meest gelezen: