René Koppenaal leidt Beelen Rotterdam en Terneuzen

Directeur T/V (*)

Directeur T/V (*)

Afval is van alle tijden. Bestond het overbodige in donkere tijden veelal uit excrementen, urine en resten van voedsel, de overblijfselen hebben zich gespecialiseerd en vermeerderd in soorten, maten en vorm. Al naar gelang economische ontwikkelingen met nieuwe varianten op de proppen kwamen. Die amorfe berg troep groeide tot Beelen zich er als een multifunctionele Pacman op stortte.

Net na de millenniumwissel schreef Wim Beelen zijn sloopwerken in bij de KvK. Om snel tot recycling over te gaan. “Wie rommel maakt, moet opruimen,” sprak vroeger menig moeder. Dat hebben ze bij Beelen onthouden en er vorm aan gegeven. ‘We recyclen tot liefst 99%,’ kun je op de website lezen. Beelen ruimt niet alleen op, maar geeft afval een tweede leven.

Ondanks het toevoegsel Rotterdam zit Beelen in Vlaardingen. Op het terrein van voorheen de Windmill. Eens een lokaal monument van kunstmest en hard werken. Sinds Beelen hier zetelt, de groene bedrijfskleur op vrachtwagen en container steeds vaker het stadsbeeld siert, is de uit Houten afkomstige sloper hard bezig dezelfde status te bewerkstelligen. Zonder de niet-biologische groeibevorderaar, uiteraard.

René Koppenaal
Hij is twee jaar directeur van Beelen Rotterdam. In deeltijd met Beelen Terneuzen, zijn de Vlaardingse 6 hectare vrijwel volgroeid, de Zeeuwse 20 hectare liggen nog in de couveuse.

Niet te druk zo, in je eentje?
‘Dat valt mee. Ik ben eens per twee weken in Zeeuws-Vlaanderen. Daar loopt momenteel één man. De geplande ontwikkelingen zijn echter de kinderschoenen ontgroeit. Er is sprake van een aantal mooie projecten. Zo zijn we nu volop bezig met de recycling van 200.000 ton bodem-as uit afvalverwerkingsinstallaties.’

Hij studeerde chemische- en milieutechnieken en bedrijfskunde en ging aan de slag bij de AVR. ‘Ik werkte daar vanaf 1999 aan de ontwikkeling van recycling. Toen een nieuwe tak van sport: het was erg leerzaam en innoverend.’ Hij bleef er tot 2014 toen Wim Beelen hem vanuit Houten vroeg de gelijknamige groep te komen versterken.

Beelen betekende een forse stap voorwaarts. René Koppenaal kon er zijn krachtdadige ei kwijt. Eerst in Terneuzen werd hij directeur van een toen immense kale vlakte. Inmiddels is ontwikkeling van de hoogste orde. In Vlaardingen volgde hij drie jaar geleden Peter Jongmans op en ging verder waar die was gebleven.

Dit betekent niet dat Beelen Rotterdam een gespreid bedje was. In tegendeel. ‘De structuur was goed, de boel gezond, maar er moest nog veel gebeuren. Dat wist ik, dat was de grote uitdaging. Met slopen verdienen we onze centen, door alle concurrentie en economische onrust stonden de tarieven onder druk. De kost moest voor de baat uit en dus werd geïnvesteerd. Met name door de hoeveelheid opdrachten, die met recycling verband hielden, bleven we gezond.’

Decentralisatie is bij Beelen een belangrijk issue; de vestigingen onafhankelijk, geven de verplichting de eigen broek op te houden. Er werd gesaneerd en de aanvankelijke piramidestructuur werd plat als de aarde van voor Pythagoras.

Beelen Rotterdam bezit – het zal Vlaardingen niet ontgaan zijn - een eigen wagenpark. In totaal 35 stuks in verschillende soorten en maten. Je hebt portaalvoertuigen met kleine bakjes, wagens met een haak-arm die open containers brengen en halen, vuilniswagens, kippers en er is de walking floor voor grote volumes.

In 2017 werd Beelen verrijkt met een sorteerlijn waar jaarlijks 130.000 ton bouw- en sloopafval wordt verwerkt. Het equivalent van 750.000 m3 puin. Dit afval verwordt tot onder meer spaanplaat en houtafval, dat vervolgens dient als brandstof voor energiecentrales. Metalen gaan naar bijna buurman, de Jansen Recycling Groep. Non-ferrometalen belanden in Hoogvliet waar het verder wordt uit gesorteerd. Circa 75% van alle afval komt vroeg of laat terug in de maatschappij als nieuw product. Vorig jaar heeft Beelen voor twee jaar het contract weten te krijgen voor het Milieupark. ‘Het afval is voor ons, wij factureren,’ duidt René Koppenaal het verdienmodel.

Afval verwerken: Beelen heeft er druk mee. Afval komt en gaat in steeds grotere hoeveelheden. Dat laatste passeert niet ongemerkt aan Vlaardingen met 200 tot 300 vrachtwagenbewegingen per dag. Beelen is een grote speler en een belangrijke economische aanvulling. René Koppenaal: ‘Het gaat crescendo. We streven naar maximale optimalisatie. Die weg is nog altijd lang, maar we zijn goed bezig. Zo hebben we sinds een aantal maanden een zogeheten scheepslader. Dat scheelt eenmaal “beetpakken” van het afval en dat is pure tijdwinst. Op die manier werken we stap-voor-stap aan een zo efficiënt mogelijk verwerkingsproces.’

Door gerichter werken worden winstmarges ook ruimer. Noodzakelijk om vooruit te kunnen blijven kijken, Ook het volgen van het dagelijkse nieuws is hierbij van groot belang. Aangekondigde projecten waar mogelijk iets te doen valt, staan nog altijd in de krant. Zo werd bij de rotonde aan het eind van de Marathonweg afval gehaald en ook op het spoor ligt het nodige gerecyclede materiaal van Beelen.

René Koppenaal: ‘De komst van de tunnel is belangrijk. Daar zijn we volop mee bezig, hoewel het pas speelt in 2019 … die klus in eigen achtertuin … die willen we hebben.’


Beelen Rotterdam B.V.
Maassluissedijk 103
3133 KA Vlaardingen

Telefoon: 088-260 01 01
Website: www.beelen.nl/

Laat een reactie achter

Naam:
E-mailadres:
Reactie:
Reactie toevoegen

Uw naam
Uw e-mailadres
Onderwerp
Vul uw bericht in...
x

Meest gelezen: