Een buitenbeentje tussen ICT-aanbieders: in positieve zin

I-TeQ: Weg met kloof tussen klant en ICT

I-TeQ: Weg met kloof tussen klant en ICT

I-TeQ is in 1996 opgericht door Marc van Vossen en een compagnon. Gaandeweg besloot Marc van Vossen solo verder te gaan. Na enige jaren aan de Olivier van Noortlaan te hebben kantoor gehouden wist hij zijn langgekoesterde droom te realiseren: verhuizen naar de KW Haven. Daar, in het monumentale pand van Jan Joanknecht, begint I-TeQ aan haar tweede jeugd.

Marc van Vossen
“De ICT-branche is weinig transparant. Wie voor zijn bedrijf nieuwe software selecteert is niet zelden aan de digitale goden overgeleverd. De werking van het eindproduct wordt door de klant vaak als ‘onvoldoende’ bestempeld. En de uiteindelijke kosten zijn regelmatig tweemaal zoveel als aanvankelijk geoffreerd. Veelal veroorzaakt door open einden in het voorstel van de leverancier en een enorme kloof tussen het verwachtingspatroon van de klant en dat van de leverancier.”

Voorbeeld(red.):
Een programma kost € 10.000,- aan licentiekosten. Daarbij (wordt wel keurig vermeld) nog maximaal 500 uur aan consultants, ontwikkelaars, etc. à raison € 100,- per uur (= € 50.000,-!) voor de bijkomende werkzaamheden en dan zou alles gereed moeten zijn. Niet zelden zit je aan echter het eind van de rit aan 1.000 uur extra werk.

“Bij I-TeQ werken we anders. Wie bij ons software koopt krijgt een vaste prijs. Die ligt vaak in eerste instantie hoger dan de offerte van een ander. Maar: aan het eind van de rit ben je goedkoper uit.

Om op basis van een vaste prijs te kunnen werken vereist discipline en een breed inzicht van onze mensen. Daarom is er een vast team dat alle contact onderhoud met de klant. Ook de commerciële mensen hebben een technische achtergrond en hebben tevens expertise in logistiek en verhuur als ook in bijbehorende ICT-oplossingen (Vergelijk het met de Marof (Maritiem Officier) aan boord, die is opgeleid voor alle functies op een schip, red.).

Aleer we een prijs kunnen bepalen zijn er oriënterende gesprekken met de prospect. In tegenstelling tot concurrenten gaat I-TeQ uit van het (veelal unieke) automatiseringsvraagstuk bij de potentiele klant en juist niet van reeds bestaande software. Bij het eerste bezoek neem ik dan ook nooit mijn laptop mee. Dan wil ik praten en voeling krijgen met het bedrijf, haar afdelingen, de cultuur, de verwachtingen, hun klanten, etc. De vergaarde informatie vormt de basis voor de vervolgstap in het commerciële traject.

Aansluitend nodig ik de klant in spe in Vlaardingen uit. Niet alleen om een gerichte demo te kunnen geven, maar juist ook om de potentiële klant een indruk te geven van ons bedrijf en ons team.  Dat is immers de plek en daar zijn de mensen die straks hun software gaan ontwikkelen. Bij de aanschaf van software is het bedrijf achter het product minimaal zo belangrijk als het product zelf. Vandaar dat we zoveel waarde hechten aan een uitgebreide kennismaking gedurende het commerciële traject.

Als derde stap volgt de bedrijfsanalyse op locatie bij de klant. Daar brengen we in een intensieve sessie de omvang van het beoogde automatiseringssysteem in kaart waarop we vervolgens de offerte met de vaste prijs baseren. Een transparant voorstel zonder open einden is het resultaat.”

Maatwerk  à la carte
Marc van Vossen: “De basis van I-TeQ is een uniek product dat we samenstellen naar de wens van elke klant. Als basis nemen we een selectie uit onze uitgebreide en reeds bestaande software-componenten. Op deze manier maken we een vliegende start en hoeven we niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Hierdoor kunnen we snel schakelen wat resulteert in tijdswinst en een concurrerende prijs. Het eindresultaat voor de klant is uiteindelijk een 100% passend software maatpak. Doordat we werken met een platte structuur en een compact projectteam per klant, gaat er niets verloren in de vertaalslag van consultant naar programmeur. Dat is bij I-TeQ namelijk één-en-dezelfde persoon.

Is een prospect eenmaal klant dan gaan we bouwen conform het plan uit de overeenkomst. We ontwikkelen richting het eindproduct in korte slagen met een hoge frequentie. Gedurende het oplevertraject ziet de klant elke week een nieuwe en meer volwassen versie van het systeem. Deze nieuwe versies worden op locatie bij de klant geïnstalleerd zodat de voortgang voor de klant heel tastbaar wordt en het voor de klant ook heel eenvoudig wordt om eisen en wensen m.b.t. de functionaliteit aan I-TeQ door te geven. Op deze wijze gaan we in goed overleg met de klant van ruwbouw naar eindproduct.

Zo wordt het pakket aangevuld tot 100%. Door deze gefaseerde laatste aanbouw zijn we in de praktijk vaak niet meer dan een week ‘over tijd’. Doordat die week in de offerte is meegecalculeerd, komt de klant niet voor financiële verrassingen te staan.”

I-TeQ heeft veel werknemers die al vanaf het eerste uur werkzaam zijn. Het verloop is klein en dat mag in deze wondere wereld die ICT heet redelijk bijzonder heten. Het komt voort uit de diversiteit aan projecten waar de collega’s hun uitdaging in kunnen vinden alsmede de diversiteit in het takenpakket die I-TeQ haar collega’s biedt.

Het systeem is in gebruik genomen, een tsunami aan nullen en enen heeft bedrijven en afdelingen opnieuw aan elkaar geknoopt. Worden geen wanklanken gehoord, dan is I-TeQ in de opzet geslaagd. Vragen die achteraf binnen komen betreffen niet zelden al weer nieuwe ideeën die de klant gerealiseerd wenst te zien.  I-TeQ blijft er altijd voor haar klanten.

I-TeQ
Koningin Wilhelminahaven ZZ 21
3134 KG Vlaardingen

Telefoon : 010-434 15 04
E-mail : info@i-teq.nl
Website : www.i-teq.nl

Laat een reactie achter

Naam:
E-mailadres:
Reactie:
Reactie toevoegen

Uw naam
Uw e-mailadres
Onderwerp
Vul uw bericht in...
x

Meest gelezen: